Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Wachtlijstbemiddeling

Verwijst je huisarts je door naar een specialist, moet je een behandeling ondergaan of ben je verwezen voor GGZ zorg, maar is er een lange wachtlijst? Wij doen ons best te kijken of je ergens anders eerder terecht kan. Daarnaast kunnen we helpen met zoeken naar wijkverpleging, als je er zelf niet uitkomt. Neem contact met ons op om samen naar mogelijkheden te kijken.

Vraag wachtlijstbemiddeling aan

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

Wanneer je wachtlijstbemiddeling aanvraagt, nemen wij contact op met andere zorgverleners om te kijken of je daar eerder aan de beurt bent. Daarna kies jij zelf of je behandeld wilt worden in één van de voorgestelde instellingen. We hebben geen invloed op bestaande wachtlijsten, zoals bij jouw huidige zorgverlener.

Wij bemiddelen alleen naar instellingen waarmee wij een contract hebben. Helaas kunnen we geen spoedafspraken voor je maken.

Wachtlijstbemiddeling tijdens en na corona

Door corona was wachtlijstbemiddeling lang niet altijd mogelijk. Bijna alle ziekenhuizen hebben hun planbare zorg weer opgeschaald, maar er is nog wel sprake van lange wachtlijsten. Wij kijken graag met je mee naar wat er wél mogelijk is.

Zo werkt wachtlijstbemiddeling:

  1. Vul het aanvraagformulier voor wachtlijstbemiddeling in.
  2. Als wij het formulier hebben ontvangen, zoeken wij naar de specialist of (zorg)instelling waar je het snelst aan de beurt bent.
  3. Wij leggen de mogelijkheden aan jou uit.
  4. Jij beslist zelf welke mogelijkheid je kiest.
  5. Wij geven je alle informatie die je nodig hebt om verdere afspraken te maken.

Goed om te weten

  • Sommige behandelingen kunnen niet in elk ziekenhuis worden uitgevoerd
  • Soms is wachtlijstbemiddeling om medisch inhoudelijke redenen niet mogelijk

Neem contact met ons op

Heb je vragen of wil je de mogelijkheden bespreken? Team Zorgadvies en Bemiddeling helpt je graag verder.

Bel ons via 071 - 582 58 28
Op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.
Stuur een e-mail
We reageren binnen drie werkdagen op je e-mail.

Wat is de wachttijd voor zorg?

Zorgverleners en zorgverzekeraars hebben afspraken gemaakt over de maximale wachttijd per soort zorg. Dit noemen wij de Treeknorm. Is jouw wachttijd langer dan deze Treeknorm? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo snel mogelijk (binnen enkele uren) worden gegeven.

Maximaal aanvaardbare wachttijden per zorgsector (pdf)

Let op: door corona zijn de wachttijden langer dan normaal. Hierdoor kan het zijn dat je langer moet wachten dan de maximale wachttijd (de Treeknorm).

Bedankt voor je feedback!

Er is een fout opgetreden. Wil je het later nog een keer proberen?

Verder lezen