GeZZond | 53

GeZZond 53 augustus 2021 11 Andersom kan trouwens ook, vertelt Ellen. ‘We waren langsgegaan bij een echtpaar dat door corona minder inkomsten had. Ze konden niet altijd op tijd hun vaste lasten voldoen. We hebben samen een budget opge­ steld en gekeken of er een aflossing mogelijk was. Toen dat zo bleek te zijn, hebben we ter plekke Zorg en Zekerheid gebeld en een vast bedrag besproken. Zorg en Zekerheid heeft de afspraak schriftelijk bevestigd. En het echtpaar was heel blij.’ EHBG De Eerste Hulp Bij Geldzaken, zoals vroegsignalering wel eens wordt genoemd, is actief in Leiden en Leiderdorp. ‘We werken het liefst in duo’s’, vertelt Ellen van de gemeente Leiden. ‘Ik neem graag een maat­ schappelijk werkster mee en kom bij de mensen thuis. Al is het aantal huisbezoeken door corona wel iets min­ der geworden. Nu sturen we vaak eerst een brief of bel­ len we.’ ‘Bij een huisbezoek merk je sneller dingen op en kun je meteen hulp op maat bieden. Soms zijn mensen de Nederlandse taal niet machtig. Wij leggen dan uit dat ze recht hebben op rege­ lingen die hun inkomen aanvullen. En we helpen bij het invullen van de aanvraag. Of bij het orde­ nen van de thuisadmini­ stratie, het vinden van een nieuwe baan. Andere mensen zijn geholpen met coaching hoe ze kunnen omgaan met hun geld.’ Schuldhulp Soms is er meer aan de hand, weet Ellen uit erva­ ring ‘Een paar jaar gele­ den kwamen we op bezoek bij een ouder echtpaar. Ze waren bij ons aangemeld door de uitkeringsinstantie. Heel naar, er was al beslag ge­ legd op hun inkomen. Ze konden dus hun vaste lasten niet meer betalen.’ Om te beginnen nam de EHBG contact op met de deurwaarder om bezwaar te maken. Dat werkte; hij kon de beslagvrije voet aanpassen. Ook werd het echtpaar geholpen met de aanvraag voor hulpmiddelen via de gemeente (wet maatschappelijke ondersteuning). Daar bleef het niet bij. ‘Het lukte dit echtpaar niet meer om de post te openen’, vervolgt Ellen. ‘Ze zagen door de bomen het bos niet meer. We hebben daarom ook een schuldhulpmaatje ingeschakeld. Die zorgde ervoor dat alle post geordend werd. Er bleken zo veel rekenin­ gen te liggen. De enige oplossing was een schuldentra­ ject van drie jaar, via de Stadsbank.’ Alle schuldeisers gingen akkoord en inmiddels is het echtpaar geheel schuldenvrij. Ze hebben weer rust, er is weer orde in de financiën. Dat geeft Ellen en haar colle­ ga’s veel voldoening. ‘Mooi om te zien en horen hoe blij ze zijn, dat dit allemaal voor hen geregeld is. Als wij niet aan de deur waren gekomen, was er niets gebeurd. Ze durfden de stap zelf niet te zetten. Daarom roep ik ie­ dereen op: kom je niet rond? Je gemeente biedt hulp.’ Meer informatie? Neem contact op met je gemeente of kijk op www.zorgenzekerheid.nl ILLUSTRATIE: ANNEMARIE GORSSEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwNzM2