Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

E-health: niet omdat u het wilt, maar omdat het kan?!

Blog
Vrijdag was ik bij de afsluitende bijeenkomst van de jaarlijkse E-healthweek. In deze week laat het ministerie van VWS mensen kennismaken met de digitale mogelijkheden op het gebied van gezondheid. Veel verschillende initiatieven passeerden de revue. Het leek bijna een markthal voor digitaal welzijn en geluk. ICT-bedrijven prezen het eigen product aan, in allerlei standjes met mooie presentaties en glossy folders. Natuurlijk is hun aanbod dé oplossing voor alles en iedereen. Al zaten er ook initiatieven tussen die het verdienen op grote schaal te worden ingezet, de meeste vielen in de categorie: ‘Niet omdat u het wilt, maar omdat het kan.’

Vraag en antwoord
Zorg en Zekerheid gelooft daar niet zo in. Wij denken dat mensen e-health pas gebruiken als het een antwoord is op een vraag die ze hebben. Mede vanuit mijn beroep als zorginkoper ben ik zeer geïnteresseerd in nieuwe technische mogelijkheden. Maar als een nieuw product niet aansluit op wat ik wil of nodig heb, blijft het bij uitproberen en gebruik ik zo’n toepassing niet lang. Bij Zorg en Zekerheid  investeren we daarom in e-health die mensen echt helpt. Dat doen we op basis van gesprekken met Zorgbelang, patiënten, huisartsen, ons klantenpanel en andere partijen.  Zo hebben we een proef gedaan waarin patiënten zelf, thuis hun bloeddruk meten en online doorgeven aan hun arts. Het was een groot succes. Een andere proef gaat inwoners van de Stevenshof helpen gezonder te leven, met ondersteuning van digitale zorg.

Slimme tool voor patiënten
De rode draad is steeds dat de eigen regie van onze verzekerden centraal staat. Op deze manier verbeteren mensen niet alleen hun gezondheid maar ook de kwaliteit van hun leven. Een derde e-health voorbeeld is de slimme tool die we binnen de proeftuin Gezonde Zorg, Gezonde Regio hebben ontwikkeld, speciaal voor mensen met een chronische aandoening. Deze tool gaat mensen helpen bij het bezoek aan een arts: zij kunnen zich online voorbereiden op een consult maar alles thuis ook nog eens rustig nalezen. De informatie in de tool is zorgvuldig op de patiënt afgestemd én de zorgverlener heeft de informatie van een persoonlijke toelichting voorzien, in begrijpelijke taal.

Hoe we hierop zijn gekomen? De tijd die u gemiddeld bij een zorgverlener bent, is opgeteld niet meer dan enkele dagen tot een week per jaar. De rest van het jaar regelt u uw leven en uw gezondheid zelf. Zou het dan niet mooi zijn als er een toepassing is, die u juist in deze tijd helpt gezond en gelukkig te blijven? Geen alternatief voor het persoonlijke bezoek aan de arts, maar een waardevolle toevoeging erop.

De slimme tool verdient het om op grotere schaal beschikbaar te komen. Ook bij andere, goede e-health toepassingen is opschaling echter een probleem. Omdat verzekerden niet weten dat het bestaat, omdat de arts er niet over praat of vanwege zorgen over de privacy. Gelukkig zijn verzekerden die wel gebruikmaken van onze e-health proeven zeer tevreden. En blijft Zorg en Zekerheid deze en andere initiatieven doorontwikkelen.

Vorige week hoorde ik van een verzekerde met hartklachten  een mooie, nieuwe zorgvraag. Hij wilde graag een schriftelijke en begrijpelijke  samenvatting van het gesprek met de arts. Een soort ‘uitschrijfbrief’ voor een patiënt, die hij thuis nog eens rustig kon doorlezen. Dus niet een algemene folder, maar informatie die echt over hem ging. Volgens Zorg en Zekerheid helemaal in lijn met de slimme tool uit Gezonde Zorg, Gezonde Regio en dus zeker de moeite waard om uit te werken.

Ehealth4all
Zorg en Zekerheid vindt het daarnaast belangrijk dat ook verzekerden met een minder hoge opleiding en een beperkte taalvaardigheid toegang krijgen tot e-health. We vinden het dan ook geweldig dat Pharos, een landelijk kenniscentrum op het gebied van gezondheidsverschillen,  het initiatief heeft genomen tot ehealth4all. Als lezen moeilijk gaat, kunnen filmpjes of gesproken tekst helpen om te begrijpen hoe mensen met hun ziekte kunnen omgaan. Bent u zorgverlener? Dan wijs ik u in dit kader ook graag op het symposium ’Nu begrijp ik je’ dat op 19 april plaatsvindt in Leiderdorp.

Erik Kramer
Senior zorginkoper Huisartsenzorg
Zorg en Zekerheid