Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Alrijne start unieke pilot voor thuismeten

Nieuws

Alrijne Ziekenhuis begeleidt vanaf vandaag een groep patiënten met hartfalen en COPD op afstand. Patiënten doen thuis zelf metingen via de zogenaamde Luscii app, zoals de bloeddruk, en beantwoorden regelmatig digitaal een vragenlijst over hun welzijn. Zorg en Zekerheid financiert deze innovatie.

Sfeerbeeld

Bijzonder is dat zorgprofessionals direct in hun elektronisch patiëntendossier (HiX van ChipSoft) een melding ontvangen als de gegevens hiervoor aanleiding geven. Alrijne is het eerste ziekenhuis dat de Luscii app vanaf de start gekoppeld heeft aan het EPD met behulp van Zorgplatform.

Dichter bij de patiënt

Artsen en verpleegkundigen zijn enthousiast. ‘Zorg was altijd in het ziekenhuis’ vertelt cardioloog Petra van Pol. ‘Thuismeten brengt ons dichter bij het huis van de patiënt. Tegelijkertijd kunnen we efficiënter zorg verlenen. Juist omdat iedereen goed in zicht is hoeven stabiele patiënten minder vaak langs te komen. Zo krijgen we meer tijd voor mensen die onze aandacht hard nodig hebben.’ 

Zelfmanagement

‘Doordat patiënten nu zelf meten, verwachten we dat zij meer inzicht krijgen in hun symptomen’, vult Karin van der Hoeven aan. De teamleider van de polikliniek Longziekten ziet dat dit nog vaak ontbreekt. ‘Dat hoestje gaat vanzelf wel over denken mensen, terwijl juist dat voor ons een signaal is om in te grijpen. Het zou mooi zijn als we op deze manier opnames kunnen voorkomen.’ 

Jorne Grolleman, programmamanager Online services in Alrijne, is blij dat thuismeten nu echt van start gaat. ‘Meer zicht op de thuissituatie leidt tot betere zorg, maar het helpt ook om de stijgende zorgvraag op te vangen. Jaarlijks groeit het aantal hartfalen patiënten met 1,5%. Daarnaast krijgen we de zorg voor mensen met COPD vanuit het LUMC overgedragen. Dit is een prachtig voorbeeld van de juiste zorg op de juiste plek.’

Zorgplatform

Grolleman benadrukt hoe cruciaal de integratie in HiX is. ‘We hebben ooit een eHealth project gehad zonder koppeling. Maar dat werd als tijdrovend ervaren door artsen en verpleegkundigen. Daarom hebben we direct Zorgplatform aangeschaft, waar Luscii al een bewezen koppeling mee had gemaakt. De samenwerking tussen onze technici en ChipSoft verliep prima.’ 

Boaz Pollé, Projectleider bij ChipSoft, deelt die visie: ‘Alrijne is het eerste ziekenhuis dat twee Luscii-programma’s koppelt via Zorgplatform. Dat is een enorm mooie stap. Doordat meldingen van Luscii direct in het patiëntendossier komen, wordt het uitwisselen van gegevens geïntegreerd in het dagelijks werkproces van de zorgverlener. Zo dragen we bij aan een optimale behandeling van de patiënt.

Financiering via transformatiegelden

De integratie van Luscii in HiX is gefinancierd met transformatiegelden, die bedoeld zijn om innovatie te stimuleren. Marieke Pronk, senior zorginkoper bij Zorg en Zekerheid is dan ook enthousiast over de stappen die Alrijne maakt op het gebied van eHealth. ‘De polikliniek houdt nu een virtuele vinger aan de pols. Dat geeft thuis vertrouwen en rust. Bovendien hoeven mantelzorgers en patiënten minder vaak naar het ziekenhuis.’ 

Blij met tijdswinst

Gitta Groenenboom, implementatie specialist bij Luscii, is vooral blij dat artsen en verpleegkundigen de Luscii app gewoon vanuit HiX kunnen gebruiken. ‘Luscii wil het leven van zorgprofessionals aangenamer maken. Dat onze app integreert in het vertrouwde zorgdossier van Alrijne past in die visie.’

De pilot met Luscii duurt zes maanden. In die periode worden 25 COPD-patiënten en 25 mensen met hartfalen op afstand begeleid. Daarna wordt besloten of meer mensen gebruik kunnen maken van deze innovatie.