Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Zorgadvies Zorg en Zekerheid als beste beoordeeld door NZa

Nieuws

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft dit najaar twee maal onderzoek gedaan onder zorgverzekeraars. Het doel: controleren welke stappen zijn gezet om wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg, de medisch specialistische zorg en de wijkverpleging terug te dringen. Het eindoordeel: Zorg en Zekerheid scoort als enige zorgverzekeraar op alle fronten goed tot zeer goed.

Sfeerbeeld

Veel mensen zullen zich afvragen: wat zegt zo’n NZa-rapport nu precies? Het gaat volgens Zorg en Zekerheid verder dan een oordeel over de zorgbemiddeling. “Er wordt ook onderzocht welke afspraken zorgverzekeraars maken met zorgaanbieders en gemeenten", legt Ton van Houten (voorzitter Raad van Bestuur) uit. "Dit onderzoek onderstreept dat Zorg en Zekerheid het meeste doet om mensen te helpen de juiste zorg te krijgen. Wij zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk de hulp krijgt die het beste bij je zorgvraag past. Of je nu zorg uit de Zorgverzekeringswet krijgt of uit de Wet Langdurige zorg."

Zorg en Zekerheid zet zich volgens de NZa actief in om wachtlijsten te beperken. “Onze hoge score vloeit voort uit de goede afspraken die wij met zorgaanbieders in de buurt maken”, zegt Ton van Houten. “En uit het feit dat we goede nazorg bieden aan onze verzekerden. Wij meten structureel het resultaat van de zorgbemiddeling en leggen dit vast in afspraken richting zorginkoop en gemeenten. Onze verzekerden zijn hier zeer tevreden over. Ons meest recente rapportcijfer is een 8,7."

Ziekenhuiszorg

Zorg en Zekerheid weet in welk ziekenhuis er wachtlijsten zijn. En voor welke behandelingen deze gelden. Ton van Houten: "Onze inkopers en beleidsmedewerkers overleggen veel met ziekenhuizen over deze wachtlijsten. Ook maken we afspraken over hoe we lange wachttijden kunnen voorkomen. Zorgbemiddeling is gebeurt via ons GeZZondTeam voor de zorgverzekeringswet en bij het Zorgkantoor voor de Wet Langdurige Zorg. De teams werken samen met zorginkoop, bijvoorbeeld bij ingewikkelde bemiddelingscases en kwaliteitsthema’s. Met resultaat, want in 2019 heeft ons geZZondTeam maar liefst 33.139 wachtdagen bespaard. Dat is fors meer dan in 2018."

Het meten van de resultaten van zorgbemiddeling blijft ook bij ziekenhuiszorg een aandachtspunt. Vier van de elf onderzochte zorgverzekeraars voldoen niet aan de norm uit het beoordelingskader. Zorg en Zekerheid voldoet ook hier op alle fronten aan de norm van de NZa. "Goed om in dit kader te melden zijn onze afspraken met het Amsterdam Universitair Medisch Centrum en het Amstelland Ziekenhuis en binnenkort met het LUMC en Alrijne Ziekenhuis", vertelt Ton van Houten. "Dit soort afspraken garanderen toekomstbestendige ziekenhuiszorg: complexe zorg vindt plaats in het academische ziekenhuis en basiszorg in het regionale ziekenhuis. Daarnaast werken wij intensief samen met de ziekenhuizen in de regio: in Leiden zijn bijvoorbeeld afspraken gemaakt over e-health rondom copd-patiënten met Alrijne, financieren we The Box en de Wondzorg App van het LUMC. Ook zijn we onlangs met beide Leidse ziekenhuizen een pilot met observatiebedden gestart.”

GGZ

Binnen de geestelijke gezondheidszorg zijn de wachttijden, nog steeds, aan de orde van de dag. Zorg en Zekerheid voldoet ook hier op alle fronten aan de norm van de NZa. Hoe verklaart Ton van Houten dit? “In de regio’s van Zorg en Zekerheid hebben de zorgverleners vertrouwen in samenwerking en in elkaar", vertelt hij. “Ik durf wel te zeggen dat dat uniek is. Het houdt verband met de jarenlange relatie die we met zorgaanbieders heeft opgebouwd. Het is ons gezamenlijk gelukt om afspraken te maken op de volgende vijf vlakken: 

  1. De inzet van ervaringsdeskundigen om de in- en uitstroom van de GGZ faciliteren. Dit gebeurt bijvoorbeeld in Amstelveen bij het project #ikhebjenodig

  2. Overhevelen van administratieve uren naar behandeluren met een aparte financiering van de administratie. Hiervoor is onlangs een proef met medical scibes bij GGZ Rivierduinen gestart.

  3. Verlichten van de administratie.

  4. Inzet van andere deskundigen om het behandelproces te faciliteren.

  5. Uitbreiding van de eerstelijnsconsulten en betere aansluiting. Daarnaast gaan de grotere aanbieders hun intakeproces anders inrichten. Ook financiert Zorg en Zekerheid extra opleidingsplaatsen voor GZ-psychologen.

Zorg en Zekerheid werkt intensief samen met zorgaanbieders, gemeenten en zorgkantoren om wachttijden in de ggz terug te dringen. Ook spannen we ons in om de overgang tussen de Wmo, de Jeugdwet, de Wlz en de Zvw goed op elkaar af te stemmen. Hier beginnen we ook het effect van Welzijn op Recept (niet medisch maar doorverwijzen naar het sociale/welzijnsdomein) te merken.

Wijkverpleging

De NZa heeft als laatste gekeken naar de zorgbemiddeling bij wijkverpleging. Zorg en Zekerheid vermeldt op de website duidelijk dat mensen om bemiddeling kunnen vragen voor wijkverpleging. Dit gebeurt met veel inzet en enthousiasme. Het GeZZondTeam is duidelijk, deskundig, vriendelijk en denkt mee zo blijkt uit eigen tevredenheidsonderzoek.

Soms zijn er meer dan vijf pogingen nodig om mensen in contact te brengen met een geschikte aanbieder. “Wij houden contact met de verwijzer als er meer tijd nodig is”, vertelt het GeZZondTeam. “Ook controleren wij na de bemiddeling of mensen daadwerkelijk zorg krijgen van de betreffende aanbieder. Als een aanbieder iemand niet in zorg kan nemen, worden mensen overgeplaatst naar een locatie elders in de regio. Een andere mogelijkheid is dat iemand de zorg tijdelijk thuis krijgt. Zorg en Zekerheid hanteert als enige geen plafond bij eerstelijnsverblijven. Hierdoor is er altijd een noodbed beschikbaar.”

Uniek is dat Zorg en Zekerheid in de regio een volledige regionale dekking heeft met dementienetwerken. Er is een app beschikbaar die aanbieders snel antwoorden geeft en die ook kan worden gebruikt voor beveiligde informatie-uitwisseling. Verder is het Regionaal Aanmeldpunt Zuid-Holland Noord in dit kader vermeldenswaardig.

Zorg en Zekerheid werkt al jaren intensief samen met aanbieders van wijkverpleging en gemeenten. “Wij staan open voor nieuwe initiatieven, zoals de palliatieve zorg voor terminale patiënten, het Behandelwensgesprek (Haarlemmermeer), de Social Trials in Amstelveen en het project Warme overdracht in Leiden.”

Het volledige NZa-rapport is terug te vinden op de website van de NZa.