Gezonde financiële resultaten voor Zorg en Zekerheid én haar verzekerden

De Ledenraad van Zorg en Zekerheid heeft de jaarcijfers van 2017 vastgesteld. De zorgverzekeraar sloot het jaar af met een financieel resultaat van € 1,9 miljoen negatief. Net als in de voorgaande jaren is dit resultaat het gevolg van de teruggave van reserves via de premie van 2018. In tegenstelling tot de premiestijging in de markt, realiseerde Zorg en Zekerheid met een teruggave € 33 miljoen een premiedaling per betalende verzekerde.

Geen grote premieschommelingen voor onze verzekerden

‘Het effect van stabiel en lange termijn kapitaalbeleid zien we ook in 2017 terug in gezonde financiële resultaten, aldus Ton van Houten, voorzitter Raad van Bestuur. ‘Met een solvabiliteit van 151% voldoen we ruimschoots aan de wettelijke vereisten. Daarmee handhaven we onze strategie om positieve resultaten die niet nodig zijn voor de wettelijke vereisten terug te geven in de premie. We hebben immers geen enkel winstoogmerk.’

Zorginkoop

De Raad van Bestuur van de Zorg en Zekerheid Groep stelt in haar verslag vast dat het resultaat op de zorgkosten in 2017 (evenals in 2016) positief was t.o.v. het marktgemiddelde met € 56,- per betalende verzekerde. Henk Gerla, lid van de Raad van Bestuur, licht toe: dankzij een succesvolle gezamenlijke zorginkoop met ENO en ONVZ (samen met Zorg en Zekerheid de Vereniging van Kwaliteitszorg-verzekeraars vormend) geven we inhoud aan de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg. Daarnaast besteden we eveneens veel energie aan de betaalbaarheid van de zorg, zodat we onze verzekerden een aantrekkelijke premie kunnen bieden. Op grond van  constructieve gesprekken met de zorgaanbieders realiseren we doelmatige en kwalitatief goede zorg met een integrale aanpak.’

Gezond leven leeft

‘Daarbij richten we ons niet alleen op de zorgvraag’, vervolgt Gerla. ‘We willen ook dat zorg en gezondheid voor iedereen beschikbaar en betaalbaar is. Zorg en Zekerheid onderneemt tal van initiatieven die bijdragen aan de gezondheid van onze verzekerden, ook voor mensen die geen gebruik hoeven maken van zorg. Energiek en optimistisch, met oog voor voldoende beweging, een gezonde voeding en ontspanning en welzijn. Dat doen we zo veel mogelijk in dialoog met onze verzekerden.’

Fikse groei van het verzekerdenaantal

‘2017 was een zeer goed jaar voor ons’ concludeert Ton van Houten. Het verzekerdenaantal groeide met 11% tot  489.000 verzekerden waarvan een groot deel koos voor de Zorg Gemak Polis. De  uitstroom van verzekerden blijft met 3,8% een van de laagste in de zorgverzekeraarsbranche zien. Optimale dienstverlening blijft naast een goede premie daarbij het fundament.’

Meer achtergronden lezen?

In ons digitale jaarverslag kunt u alles lezen over onze financiële resultaten 2017 via www.zorgenzekerheid.nl/jaarbericht2017. Daarin vindt u meer informatie over wie Zorg en Zekerheid is en waar zij voor staat. Onze kracht zit in onze regionale signatuur, op grond waarvan we middenin in de samenleving onze rol als zorgverzekeraar invullen.