Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Regionale kleur in de langdurige zorg: een must?!

Blog

Het gebeurt je niet iedere dag, dat je een pitch mag geven voor VWS-minister De Jonge. Hij was naar Leiden gekomen om kennis te maken met een aantal zorgkantoren. Ook collega’s van Eno, Zilveren Kruis en Zorgverzekeraars Nederland waren aangeschoven om zichzelf te presenteren en het gesprek met elkaar aan te gaan. Dit is wat ik vertelde:

Er zijn in Nederland 31 zorgkantoorregio’s, die vallen onder de verantwoordelijkheid van de zorgkantoren. Zorg en Zekerheid heeft een zorgkantoor dat verantwoordelijk is voor de langdurige zorg in twee zorgkantoorregio’s. Daarmee zijn er in Leiden twee afzonderlijke organisaties die zelfstandig van elkaar werken. Waar Zorg en Zekerheid zich bezighoudt met de Zorgverzekeringswet (Zvw) voert het zorgkantoor de Wet langdurige zorg (Wlz) uit.

Goede relaties

Vergeleken met de andere zorgkantoren zijn de regio's Amstelland De Meerlanden en Zuid-Holland Noord klein. We werken samen met 63 zorgaanbieders die we stuk voor stuk goed kennen. Dat heeft voordelen voor mensen die langdurige zorg nodig hebben: we bieden een kwalitatief goed aanbod, met voldoende keuze. Omdat we de zorgaanbieders in de regio goed kennen, kunnen we vaak  daadwerkelijk de juiste plek voor mensen vinden. Bij ons zijn de lijnen kort en de relaties goed. Daar investeren we actief in: zorgaanbieders schakelen direct met onze zorginhoudelijke medewerkers en cliënten krijgen een eigen, persoonlijke casemanager. Ook zetten we in op zorgvernieuwing, bijvoorbeeld door samen te werken met gemeenten en het sociale domein, de wetenschap en het onderwijs. En door mee te werken aan regionale initiatieven, zoals het experiment ‘Leven zoals je wilt’. We gaan nadrukkelijk het gesprek met elkaar aan, ondersteunen en verbinden waar mogelijk. Zo verkennen we op dit moment de mogelijkheid om eenzaamheid beter te signaleren en bij te dragen aan een oplossing.

Als zorgkantoor hebben we lang een focus gehad op risico. We wilden er vooral voor zorgen dat er, hoe dan ook, goede zorg beschikbaar was. De laatste jaren is die focus verschoven van risico naar prestaties. Zorgkantoren hebben op landelijk niveau projecten opgezet die inzicht geven in de prestaties van zorgaanbieders. Ons inkoopsysteem stelt ons in staat de ontwikkeling van kwaliteit langs landelijk vastgestelde indicatoren te meten. Deze inzichten helpen ons de koplopers onder de zorgaanbieders te definiëren, op zowel kosten als kwaliteitsvlak; dit kan als voorbeeld dienen voor andere zorgaanbieders. Landelijk hebben we hiermee ook een beweging ingezet naar meer transparantie om te komen tot meetbare verbetering. Daarbij moeten we uitkijken dat we niet doorslaan en middel tot doel verheffen. Uiteindelijk zullen we met een minimale set van indicatoren en veel vertrouwen tot goede en duurzame resultaten komen.

Iedere regio is uniek

Wat we echter niet uit het oog moeten verliezen: iedere regio is uniek. Het landelijke beeld is niet per definitie hetzelfde als wat er in een regio speelt. Plus: iedere zorgaanbieder heeft een andere, eigen ontwikkelopgave. De ene heeft daarbij en grotere uitdaging dan de ander. Sommige zorgaanbieders zijn al heel actief met het verbeteren van hun zorgverlening maar willen zich op een specifiek vlak nog verder verbeteren. Kortom:  het is maatwerk en als zorgkantoor willen we dat volgen en ondersteunen. Dat doen we door specifieke afspraken te maken met de zorgaanbieders over verbeteringen. Bijvoorbeeld kiezen voor technologie en ondersteunende methodes die de kwaliteit kunnen verbeteren en maken dat personeel meer tijd en ruimte heeft voor directe zorg. De analyse van de kwaliteitsplannen geeft ons inzicht in een veelheid van verbeteracties. Niet iedere actie is echter even effectief. Ook zijn de kosten voor de ene verbeteractie hoger dan voor de andere. We denken dat onze toegevoegde waarde als zorgkantoor zit in het samen beoordelen van de ontwikkelopgave en op maat adviseren over de aanpak.

De goede weg

Er drukt een grote verantwoordelijkheid op onze branche en daar moeten we samen een weg in vinden: als zorgaanbieders en zorgkantoren. Dit allemaal met als doel de zorgverlening zo goed mogelijk laten aansluiten bij de wensen van de individuele cliënt. Zorgen dat er voldoende tijd en  aandacht is voor mensen en dat de kwaliteit van zorg die wordt geboden van excellent niveau is. Wat onze regio’s betreft, zijn we op de goede weg!

Marieke Timmer
Afdelingsmanager Care
Zorg en Zekerheid