Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Sporten tijdens de borstvoeding

Blog
In het kader van de borstvoedingsweek 2022 vertel ik je meer over sporten tijdens de borstvoedingsperiode. Hoe kun je borstvoeding geven en dit zo goed mogelijk inpassen in je dagelijks leven? Ik vertel het je.

Borstvoeding geven en sporten kan best een uitdaging zijn! Daarom is het goed om je hierop voor te bereiden. Sporten kan een uitlaatklep zijn. Bewegen maakt je hoofd leeg, is een moment voor jezelf en zorgt ervoor dat jij je weer lekker in je lijf gaat voelen. Welke sport je doet maakt niet uit, belangrijk is dat je een sport kiest die je echt leuk vindt en waarbij je langzaam kan opbouwen.

Sfeerbeeld

Tips voordat je gaat sporten:

  1. Draag een goed passende BH.
  2. Geef borstvoeding voordat je gaat sporten, zodat je geen last hebt van een oncomfortabel gevoel van volle borsten.
  3. Drink water en eet na het sporten eiwitten zodat je spieren sneller kunnen herstellen zoals yoghurt/kwark met wat fruit.
  4. Sommige baby’s vinden het niet lekker om te drinken aan een zoute borst van het zweet. Douche of spoel eerst je borst af voordat je weer borstvoeding gaat geven.

Heb je vragen over sporten tijdens de borstvoedingsperiode of een andere vraag over borstvoeding? Bekijk mijn website voor mijn contactgegevens of voor het plannen van een consult. Of volg mij op Instagram via @borstvoeding_bollenstreek of op Facebook via @lactatiekundigebollenstreek.

Ik zou het leuk vinden je te ontmoeten en verder te helpen!

Met hartelijke groeten, Mignon Waals-Lignac lactatiekundige IBCLC

Sfeerbeeld