Grote stap in samenwerking ouderenzorg Zuid-Holland Noord

Elf handtekeningen, één doel: afgelopen maandag hebben tien zorgorganisaties in Zuid-Holland Noord (AVANT*) en het zorgkantoor Zorg en Zekerheid een zeer belangrijke stap gezet in de samenwerking: de ondertekening van een ambitieovereenkomst voor een meerjarenafspraak. Daarnaast ondertekenden de AVANT-leden de Green Deal én de overeenkomst voor anders opleiden met Menskracht van ROC Mondriaan.

Samen komen we verder

Eind vorig jaar presenteerden AVANT en het zorgkantoor Zorg en Zekerheid een gezamenlijke regiovisie om de ouderenzorg regionaal te organiseren. Als antwoord op code rood in de VVT-sector werken zij samen aan oplossingen en innovaties om de uitdagingen in de ouderenzorg aan te gaan.

Onder het motto: samen komen we verder geven zij de samenwerking en de regiovisie vorm in verschillende programmalijnen. Afgelopen 27 november was de eerste mijlpaal in de uitvoering van de regiovisie: met de ondertekening van de verschillende overeenkomsten verbinden de AVANT-leden zich nog meer met elkaar en aan de regiovisie. Het maatschappelijke vraagstuk ‘code rood’ is alleen op te lossen als we met elkaar samenwerken.

Ambitieovereenkomst meerjarenafspraak

Om de ouderenzorg in onze regio ook in de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden, is het belangrijk dat het Wlz-inkoopkader zoveel mogelijk de uitvoering van de regiovisie ondersteunt. Daarom ondertekenen de AVANT-leden en het zorgkantoor Zorg en Zekerheid een overeenkomst waarin deze ambitie beschreven staat. Het doel is komen tot een meerjarige overeenkomst waarbij uitdagingen zoals een grote zorgvraag met minder personeel, toegankelijkheid van zorg en invulling geven aan het organiseren van zorg in het kader van zelfstandig (thuis)wonen centraal staan.

Green Deal

Ook zetten de leden zich in om de ouderenzorg komende jaren duurzamer te maken. Daarvoor ondertekenden alle 10 AVANT-leden een onderlinge Green Deal. In deze Green Deal staan gezamenlijke doelen vastgelegd, zoals het behalen van het bronzen certificaat (Milieuthermometer Zorg). Aan de regiovisie zal dan ook de zevende programmalijn ‘Duurzaamheid’ worden toegevoegd.

Zorgexpeditie: anders opleiden en begeleiden

Een van de programmalijnen uit de regiovisie is ‘Opleiden en scholen’. AVANT en Zorg en Zekerheid willen kansen in opleiden en scholen aangrijpen als één van de oplossingen ter voorkoming van toenemende arbeidsmarkttekorten.

Een project dat hieruit voortkomt, is ‘Zorgexpeditie’ in samenwerking met Menskracht van ROC Mondriaan. Dit project richt zich op het opleiden van (nieuwe) zorgprofessionals voor landelijk erkende mbo-certificaten. Door een beroepsgericht onderdeel van een mbo-opleiding te volgen, kunnen werkenden en werkzoekenden met een mbo-certificaat direct aan de slag in een van de zorgorganisaties. Afgelopen maandag ondertekenden de AVANT-leden en ROC Mondriaan dan ook deze gezamenlijke aanpak.

*AVANT
In AVANT werken de volgende regionale zorgorganisaties samen: ActiVite, Alrijne Zorggroep, DSV Leven, Groot Hoogwaak, HOZO, Libertas Leiden, Marente , Roomburgh, Topaz en WIJdezorg