Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Reactiesnelheid

Ben jij zo iemand die snel zijn mail beantwoordt, goed bereikbaar is voor anderen en beloftes altijd vlot nakomt? Gefeliciteerd: je staat waarschijnlijk bekend als een betrouwbare collega.

Toch doe je er goed aan mensen ook eens te laten wachten

Je snelle ‘reflexen’ scheppen namelijk de verwachting dat je nu en onmiddellijk klaar staat voor iedereen. Het gevolg is dat je steeds vaker nodig bent. Voor het leveren van informatie, een advies of het uitvoeren van een klusje.

Bepaal zelf wanneer je wat doet

En je blijft reageren, want je wilt anderen niet teleurstellen. Dat gaat zo automatisch dat je aan het einde van de dag vaak denkt: ‘Wat heb ik nu eigenlijk gedaan?’ Logisch, anderen bepalen wat jij doet.

Jij bent wat we noemen ‘reactief’ bezig. Jij komt in actie zodra iemand op jouw ‘knopje’ drukt. Dat heeft consequenties voor je eigen resultaatgebieden. Je komt nergens meer aan toe en dat leidt tot stress.

Voorkom stress en verlaag je reactiesnelheid 

Is dit op jou van toepassing, verlaag dan 'snel' je reactiesnelheid. Kom niet direct in actie. Verplaats de prioriteit naar zaken waar jij mee bezig bent. Laat anderen maar wat langer wachten, of antwoord eens helemaal niet. Misschien komt dat hun zelfoplossend vermogen wel ten goede.

    Verder lezen