Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Afspraken ondersteuning belastingadviseur

In dit nieuwsbericht aandacht voor afspraken over de ondersteuning van Esther Tissen en het sjabloon brief activering BTW- nummer.

Persoonlijke ondersteuning van Esther Tissen

We hebben in de bijeenkomst laten weten dat Zorg en Zekerheid u ondersteunt door sjablonen te ontwikkelen. Naast deze algemene ondersteuning snappen wij dat u wellicht behoefte heeft aan persoonlijke begeleiding. Bijvoorbeeld omdat u een vraag heeft hoe u het sjablonen juist moet invullen of omdat u mogelijk een bijzondere situatie heeft. Wij hebben met Esther Tissen afgesproken dat zij op kosten van Zorg en Zekerheid per GES maximaal 1 uur persoonlijke ondersteuning mag bieden voor de situatie vanaf 1 januari 2016. Voor verdere ondersteuning dient u zelf afspraken met Esther Tissen te maken.

Sjabloon brief activering BTW-nummer

Het sjabloon voor de brief om bij de belastingdienst een BTW-nummer aan te vragen staat online. We veronderstellen dat het invullen van de sjabloonbrief voor zich spreekt en dat alleen de ingangsdatum een toelichting behoeft. Daarom hieronder de daarbij behorende toelichting.

Tijdens de presentatie vertelde Esther Tissen dat u er rekening mee dient te houden dat u de belastingdienst moet rappelleren om tijdig uw BTW-nummer te ontvangen. Omdat dit buiten de standaardprocessen omloopt, gebeurt het vaak dat dit proces hapert. Let hier goed op.


Toelichting ingangsdatum BTW-verplichting

In 2016 eist Zorg en Zekerheid dat de (vacatie)gelden aan de deelnemende zorgaanbieders wordt uitbetaald. Dit zijn in feite de praktijken waarvoor het GES/de ZG de zorg coördineert en de coördinatie onlosmakelijk verbonden is met de zorg. Of nu de eigenaar of loondienstmedewerkers declarabele tijd besteedt aan het GES/de ZG maakt niet uit. Zorg en Zekerheid verlangt dat de praktijk de (vacatie-)gelden declareert.

Voor de meeste GES en ZG geldt dat een doorlopende onderaannemerschap al vanuit 2015 of eerder speelt. Dat maakt het lastig om de juiste ingangsdatum te bepalen. Hierbij zijn de volgende punten belangrijk:

  • Vanaf welk moment bestaat het onderaannemerschap.
  • Wie declareerde de (vacatie-)gelden in 2015.
  • Welk afspraken zijn met de belastingdienst gemaakt.

Uitgangspunt is dat als ingangsdatum de startdatum van het onderaannemerschap gebruikt wordt. Wanneer in 2015 niet vanuit de praktijk, maar vanuit de zorgverlener als privé persoon gedeclareerd werd, dan start - vanuit de praktijk gezien - het onderaannemerschap op 1 januari 2016 en dient u deze ingangsdatum in te vullen.

Met veel GES en zorggroepen is in de regio Rijn- en Bollenstreek afgesproken dat er een BTW-vrijstelling tot en met 2014 geldt en dat vanaf 1 januari 2015 een BTW-verplichting geldt. In dat geval hadden de onderaannemers al vanaf 1 januari 2015 een BTW-nummer moeten aanvragen en aangiften omzetbelasting moeten doen. Als u dit gedaan heeft, heeft u al een actief BTW-nummer en hoeft u geen BTW-nummer meer aan te vragen. Heeft u dit nog niet gedaan, dan moet u dit alsnog doen.

Voor de juiste ingangsdatum moet u dus kijken naar de feitelijke afspraken die u als eerstelijns zorgpartner (lees: praktijk) gemaakt heeft met de belastingdienst. Als u nog geen afspraken gemaakt heeft wordt u dringend geadviseerd om dit alsnog te doen. Het is wellicht praktisch om dit nu met ingangsdatum 1 januari 2016 aan te vragen en zo snel mogelijk met de belastingdienst in overleg te gaan over de oude jaren.