Commercie:
'Het is tijd voor elkaar'
In 2014 lanceerde Zorg en Zekerheid een nieuwe campagne met als thema ‘Het is tijd voor elkaar’. De basis hiervan is onze visie op waar het in de samenleving en de zorg naar toe zou moeten. De zorg is in beweging. Een nieuwe Wet langdurige zorg wordt ingevoerd met de wijkverpleegkundige als spil. Zorgtaken die voorheen in de AWBZ zaten, worden uitbesteed aan gemeenten. Dat roept vragen en onzekerheid op bij de burger, bij onze verzekerden. De menselijke maat staat onder druk, er is minder tijd. Met het thema van onze campagne zeggen wij dat het anders kan door samen op te trekken. Zorg en Zekerheid is niet voor niets al 190 jaar de regionale zorgverzekeraar die zorg dichtbij brengt. Die gelooft in een samenleving waarin mensen tijd en aandacht voor elkaar hebben en met elkaar het gesprek aan gaan. En zo ook samenwerken aan een gezondere samenleving.
Wij kennen de huisartsen, apothekers en specialisten in onze regio. Wij zijn elke dag met hen in gesprek om de zorg zo goed mogelijk te organiseren. Voor onze verzekerden. Het is een visie die richting geeft aan ons handelen. Meer dan ooit gingen wij de dialoog aan met verzekerden, zorgverleners en gemeenten over de zorg en alle veranderingen. We vroegen onze verzekerden naar hun mening over de veranderingen in de zorg, en aan wie zij daarbij dachten. Want niets is zo menselijk als de zorg voor je familie, je geliefden. Dat draagt ons thema uit.
Bekijk onze webfilm3.1 Transparantie
Van zorgverzekeraars wordt in toenemende mate transparantie gevraagd. Of het nu gaat om het zorginkoopbeleid, het inzichtelijk maken van gecontracteerde zorg of de opbouw van de premie: verzekerden en toezichthouders verlangen een open en transparante houding. In 2014 hebben we hiervoor onder andere op de website een nieuwe tool geplaatst waarmee verzekerden kunnen zien welke zorg gecontracteerd is. We gaven tekst en uitleg bij de onderdelen die een rol spelen bij het vaststellen van onze premie. We nodigden onze verzekerden bij ons uit zodat wij hen dit persoonlijk konden uitleggen. We vinden het heel logisch om openheid van zaken te geven. Over de premie of kwaliteit van zorg, maar ook over de standpunten die Zorg en Zekerheid inneemt bij vraagstukken als keuzevrijheid van ziekenhuizen.
Klik hier voor de premie-uitleg >
3.2 Keuzecriteria bij de keuze voor een zorgverzekering
Ook in 2014 was de premie van de zorgverzekering weer een belangrijk onderdeel van de keuze voor een zorgverzekeraar en een specifieke verzekering. Op basis van de goede zorginkoopresultaten is in 2014 de premiepositie van Zorg en Zekerheid verder verbeterd. Door alle discussies over budgetpolissen en de mogelijke aanpassing van artikel 13 hebben mensen meer dan ooit gekeken naar het soort polis dat zij hebben en de keuzevrijheid die deze polis biedt. Zorg en Zekerheid biedt geen budgetpolissen. Wij bieden een restitutiepolis en een voordeligere naturapolis met een zeer ruime keuzevrijheid, bijvoorbeeld keuzevrijheid uit alle ziekenhuizen in Nederland.
Klik hier om te zien welke ziekenhuizen wij gecontracteerd hebben.
3.3 In dialoog met verzekerden
Zorg en Zekerheid organiseert al jarenlang een groot aantal bijeenkomsten in de regio om het gesprek aan te gaan met verzekerden. In 2014 hebben we weer honderden verzekerden ontvangen op ons kantoor om de discussie aan te gaan over de wijzigingen in de AWBZ per 2015 en de wijzigingen in de Zorgverzekeringswet. Via ‘Zorg en Zekerheid On Tour’ zochten we in ons werkgebied de leden van ouderenbonden en patiëntenverenigingen op. We gaven hen advies, noteerden hun vragen en we ontwikkelden duidelijke informatiebrochures.
In 2014 heeft de dialoog met verzekerden ook online een verdere invulling gekregen, door extra gemak in de zogenaamde ’Mijn omgeving’ en de realisatie van een klantenpanel. Bij dit panel peilen we actief vooraf de mening van klanten over acties of maatregelen van Zorg en Zekerheid. Inmiddels hebben meer dan 1.600 verzekerden zich hiervoor aangemeld.
Zorg en Zekerheid organiseert al jarenlang een groot aantal bijeenkomsten in de regio om het gesprek aan te gaan met verzekerden. In 2014 hebben we weer honderden verzekerden ontvangen op ons kantoor om de discussie aan te gaan over de wijzigingen in de AWBZ per 2015 en de wijzigingen in de Zorgverzekeringswet. Via ‘Zorg en Zekerheid On Tour’ zochten we in ons werkgebied de leden van ouderenbonden en patiëntenverenigingen op. We gaven hen advies, noteerden hun vragen en we ontwikkelden duidelijke informatiebrochures.
In 2014 heeft de dialoog met verzekerden ook online een verdere invulling gekregen, door extra gemak in de zogenaamde ’Mijn omgeving’ en de realisatie van een klantenpanel. Bij dit panel peilen we actief vooraf de mening van klanten over acties of maatregelen van Zorg en Zekerheid. Inmiddels hebben meer dan 1.600 verzekerden zich hiervoor aangemeld.
Klik hier voor het aanmeldingsformulier op onze website
3.4 Groei
In 2014 kozen opnieuw meer mensen in het werkgebied voor Zorg en Zekerheid als zorgverzekeraar. Door de zeer lage uitstroom van verzekerden en de toegenomen instroom, nam het aantal verzekerden in het werkgebied verder toe. Met deze ontwikkeling zien we een bevestiging van onze keuze voor excellente dienstverlening. Door dag in dag uit te werken aan het vergroten van de tevredenheid van bestaande verzekerden, kiezen ook steeds meer nieuwe verzekerden voor Zorg en Zekerheid op basis van de positieve verhalen van mensen uit hun omgeving. Onze versterkte nadruk op het werkgebied blijkt ook uit het feit dat we praktisch alle gemeenten in ons werkgebied tot onze klant mogen rekenen voor de collectieve verzekeringen voor minima en bijstandsgerechtigden. Met de nieuwe rol die gemeenten vanaf 2015 vervullen op het gebied van zorg en welzijn, vraagt dit om een intensieve samenwerking.
Dag in dag uit zijn we in de weer om onze verzekerden zo goed mogelijk van dienst te zijn. We luisteren naar hen op bijeenkomsten in het werkgebied, in onze verzekeringswinkels of aan de telefoon, via onze website of social media. Persoonlijke aandacht staat hierbij centraal. Ook voor 2015 geldt: het is tijd voor elkaar!