Huisarts F. den Heijer
‘Inzicht is de key’
Bij Zorg en Zekerheid vinden we het belangrijk dat huisartsenzorg beschikbaar is (en blijft) in iemands woonomgeving. Dat is niet langer vanzelfsprekend. De druk op huisartsenpraktijken neemt namelijk toe. De vraag naar zorg wordt steeds groter, terwijl het lastig is om nieuw personeel te vinden. Zorg en Zekerheid investeert daarom in slimme technieken waarmee patiënten thuis worden geholpen. Huisarts F. den Heijer van praktijk Dillenburg in Alphen aan den Rijn is daar een groot voorstander van.
Digitalisering in de zorg is geen keuze maar noodzaak, vindt Den Heijer. “De toenemende vraag naar zorg kunnen we niet alleen oplossen met geld. We zullen slimmer en efficiënter moeten werken. Met de huidige technieken is op dat vlak veel mogelijk.” De Alphense huisarts weerlegt het mogelijke bezwaar dat digitalisering de zorg afstandelijk en onpersoonlijk maakt. “Bij voorbeelden die wij in onze praktijk gebruiken, zie ik dat we het tijdens de consulten meer kunnen hebben over waar het écht om gaat. In dat opzicht maakt digitalisering de zorg dus juist persoonlijker.”
Bij gezondheidscentrum Dillenburg werken ze onder meer met De Box. Dit pakket bestaat uit een bloeddrukmeter (kleine box), eventueel aangevuld met een stappenteller en een weegschaal (grote box). Patiënten met (een risico op) hart- en vaatziekten kunnen hiermee zelf thuis hun bloeddruk meten en aan hun gezondheid werken. Den Heijer: “Zo krijgen we een betrouwbaarder beeld van bijvoorbeeld de bloeddruk in de thuissituatie. Dit scheelt bovendien een aantal bezoeken aan de huisartsenpraktijk.” De Box werd ontwikkeld door het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en is mede mogelijk gemaakt door Zorg en Zekerheid.
Vanuit de inhoud
“In onze regio is het merendeel van de patiënten verzekerd bij Zorg en Zekerheid”, vertelt Den Heijer. “Ik vind het prettig met hen samenwerken, want zij kijken vaak vanuit de inhoud. Het is een zorgverzekeraar die bereid is om mee te denken over structurele oplossingen voor de problemen in de zorg. Zij zien ook dat de huisartsenzorg onder druk staat en willen hun steentje bijdragen door te investeren in ontwikkelingen die het verschil kunnen maken. Als er een goed plan ligt en onderzoek laat zien dat het resultaat heeft, dan staan ze open om te helpen.”
Dat gebeurde dus ook bij de ontwikkeling van De Box. Gezondheidscentrum Dillenburg was al vroeg betrokken bij onderzoeken naar de haalbaarheid van het idee. Na twee jaar gingen de seinen op groen om De Box daadwerkelijk te gebruiken. De werking in een notendop: patiënten meten thuis hun bloeddruk en de uitslagen gaan als gemiddelde direct via een app naar het computersysteem van de huisartsenpraktijk.
Betrouwbaarder data
Huisarts Den Heijer is er blij mee. “Het meest logische gevolg van thuis meten is dat patiënten minder vaak op consult hoeven komen. Dat was vier keer per jaar, maar is met gebruik van De Box één à twee keer per jaar. Bovendien is de verzamelde data veel betrouwbaarder. Van iedere patiënt die gebruikmaakt van De Box ontvangen wij een maandelijks gemiddelde van alle bloeddrukmetingen. In plaats van vier keer per jaar is er dus twaalf keer per jaar een controlemoment. Die informatie is ook nog eens realistischer, omdat mensen thuis op hun gemak zijn en niet gespannen bij de dokter zitten.”
Behalve de slimmere werkwijze ziet Den Heijer nóg een groot voordeel van De Box: patiënten zijn merkbaar meer betrokken. “Tijdens een consult pakken ze de app erbij om dingen te laten zien. Ze leggen zelf verbanden tussen een verhoogde bloeddruk en oorzaken als stress, intensief sporten en zout eten. Ik merk dat sommige patiënten er heel erg mee bezig zijn om hun lifestyle te verbeteren. Inzicht is de key. Ze hebben meer controle en dat werkt motiverend. Ik zie mensen die meer zijn gaan lopen dankzij gebruik van de stappenteller. En ik merk ook dat patiënten trouwer hun pillen slikken, omdat ze bewuster met hun gezondheid omgaan.”
Iets minder druk
Helpen deze thuismetingen om de werkdruk binnen de huisartsenpraktijk te verlichten? “Het is niet rustiger, hoogstens iets minder druk”, zegt Den Heijer lachend. “Met enkele technische doorontwikkelingen hoop ik dat we het gebruik van De Box in de toekomst kunnen optimaliseren. Dan kunnen we meer maatwerk per patiënt bieden. Dat kost ons minder tijd. Buiten dat: er is méér nodig dan alleen De Box om de werkdruk te verlichten.”
Mocht het nog niet duidelijk zijn: volgens deze huisarts is de opmars van digitalisering in de zorg niet te stuiten. “Wij gebruiken ook al consult voorbereidende vragenlijsten. Die kunnen mensen thuis invullen, zodat we tijdens het consult eerder tot de kern van de zaak komen. Een ander bekend voorbeeld is dat diabetespatiënten zelf hun waardes kunnen uitlezen met een sensor op hun arm. Ik zie nog veel meer mogelijkheden. Er komen dagelijks patiënten naar onze praktijk om potjes met urine langs te brengen, die wij vervolgens moeten testen. Dat zouden mensen op termijn toch ook zelf moeten kunnen doen?”
Koudwatervrees
Ondanks zijn eigen enthousiasme is Den Heijer zich ervan bewust dat niet iedereen staat te springen om thuismetingen te doen. “Niet iedereen is digitaal vaardig en er zijn altijd mensen die liever met een dokter spreken. Ik merk dat er ook nog wel wat koudwatervrees is bij huisartsen zelf. Binnen onze beroepsgroep heerst de reflex dat we alles in de hand willen houden. Ik ben er echter van overtuigd dat heel veel patiënten die verantwoordelijkheid zelf kunnen en willen nemen. Thuismetingen zijn veilig, betrouwbaar en helpen ons om de zorg beter te verdelen. Dat hebben we echt nodig.”
