Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Een prachtig 2017

Blog
Als bedrijf word je pas bijzonder als mensen positief over je praten. Medewerkers, klanten of organisaties waarmee je samenwerkt, vertellen bijvoorbeeld op social media hoe goed je service is. Hoe snel ze bij jou antwoord op hun vraag hebben gekregen. Hoe prettig of zinvol de samenwerking is. Of je krijgt spontaan een compliment tijdens het sporten of op een verjaardag.

Je kunt natuurlijk ook gewoon vragen wat mensen van je vinden. Zorg en Zekerheid onderzoekt regelmatig hoe tevreden medewerkers en klanten zijn. Op beide fronten scoren we al jaren bovengemiddeld goed. Onze medewerkers zijn bevlogen en doen hun werk met passie en plezier. De klanttevredenheid over onze dienstverlening scoorde in 2016 een 8,1 en ook op vergelijkingssites doen we het goed. Met als kers op de taart: wederom een toppositie in het NZa-onderzoek naar de informatievoorziening aan onze klanten.

Positieve verhalen

Het is fijn als je gewaardeerd wordt. Daar gaat iedereen harder van lopen. Wat nóg een positief effect heeft op je bedrijf: mensen worden echte ambassadeurs en zijn bereid over jou te praten in hun omgeving. Zorg en Zekerheid, zo ontdekten we vorig jaar, heeft in verhouding veel ambassadeurs, in alle leeftijdscategorieën en segmenten. Ik vind het prachtig dat mensen bij ons verzekerd blijven, terwijl hun werkgever met een ander zorgverzekeraar collectiviteitsafspraken heeft gemaakt? Of dat bedrijven bij elkaar te rade gaan en uiteindelijk besluiten naar ons over te stappen vanwege de positieve verhalen van de ander?

Sinds vorig jaar gebruikt Zorg en Zekerheid deze verhalen in haar nieuwe corporate campagne: het verwende nest op weg naar het ziekenhuis, de blinde man en zijn fietsmaatje, de huisarts die gebruikmaakt van de tolkentelefoon, het incassomonster en de helden van ons eigen geZZondTeam en de verzekeringswinkel. Het zijn allemaal waargebeurde verhalen die je raken en waarmee Zorg en Zekerheid het verschil maakt.

Primeur: onderzoek onder zorgaanbieders

Vorig jaar onderzochten we voor het eerst ook wat zorgaanbieders van ons vinden. Daar moet je wel een beetje lef voor hebben. Want met verschillende groepen zorgaanbieders doen we stevig zaken, wat elk jaar weer leidt tot intensieve onderhandelingen. Met de nodige ‘brandjes’ eromheen: de tarieven bij de huisartsen, de behandelindex bij de fysiotherapeuten en onlangs zelfs een kort geding rondom revalidatiezorg. Zorgaanbieders zijn heel betrokken bij de zorg die ze leveren en daardoor ook kritisch naar de rol die wij daarin vervullen.

Zo’n 200 bestuurders, stafmedewerkers, directeuren, huisartsen, fysiotherapeuten en apothekers hebben aan het onderzoek meegewerkt. En wat blijkt? Zorgaanbieders waarderen de contacten met Zorg en Zekerheid hoger dan de contacten met andere zorgverzekeraars en geven ons een 7,8. De reden? Omdat wij meedenken, er korte lijnen zijn en wij goed benaderbaar, persoonlijk, betrokken en kleinschalig zijn. Andere positieve punten uit het onderzoek: de zorgaanbieders ervaren dat het uitgangspunt van Zorg en Zekerheid samenwerking is. We nemen de regionale rol in die van ons wordt verwacht en hierdoor zijn we een belangrijke medebepaler van regionaal beleid.

Een nieuw jaar

En dan is het ineens 2017. Met de verkiezingen in het vooruitzicht, en ongetwijfeld de daarmee gepaard gaande opiniëring rond het zorgstelsel, zullen zorgverzekeraars een gretig onderwerp van gesprek blijven. Zorg en Zekerheid neemt hier een duidelijk standpunt in: we geloven in de kracht en solidariteit van het huidige stelsel, maar zien ook waar verbeteringen mogelijk zijn. Zoals aandacht voor de betaalbaarheid, het eigen risico, de ouderenzorg en de beperking van het oerwoud aan polissen. Het wordt een jaar waarin we onze eigen koers blijven varen, blijven zorgen voor gezondheid en kwaliteit van leven voor iedereen. We blijven kiezen voor samenwerking, zoeken actief de verbinding op met klanten, zorgaanbieders en andere organisaties. Want iedereen heeft recht op Zorg en Zekerheid.

Juist nu is het prettig om te weten dat onze medewerkers, onze klanten en de organisaties met wie we samenwerken, waarderen wat we doen. Als het aan Zorg en Zekerheid ligt, wordt 2017 dan ook een prachtig jaar. Dat wens ik u ook van harte toe.

Ton van Houten
Voorzitter Raad van Bestuur Zorg en Zekerheid

PS Wilt u reageren op de blog? Stuur een e-mail naar communicatie@zorgenzekerheid.nl.