Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Amstelveen viert Blue Monday met campagne #ikhebjenodig en filmvertoning Bourgeois Absolutie

Nieuws
Hoe voel je je als je last hebt van depressies? Op Blue Monday maakt Amstelveen kennis met de film Bourgeois Absolutie. Tegelijkertijd starten huisartsen, psychologen, welzijns- en sportmedewerkers in Amstelveen deel 2 van de campagne #ikhebjenodig. Hiermee willen zij inwoners van Amstelveen stimuleren het gesprek met elkaar aan te gaan over hoe je je voelt. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 20 mensen kampt met depressie of depressieve gevoelens. Door te praten en écht naar elkaar te luisteren wordt er sneller professionele hulp gezocht. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mensen met depressieve klachten (45,6%) afwacht tot iemand anders het gesprek hierover begint. Reden genoeg om bewoners van Amstelveen de symptomen van depressie te leren herkennen en te stimuleren om het gesprek met elkaar aan te gaan.

Blue Monday: filmvertoning Bourgeois Absolutie

Hulp- en zorgverleners van Gezondheidscentrum Duizendblad, Participe Amstelland en Amstelveen Sport startten vorig jaar samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid de campagne #ikhebjenodig. Op Blue Monday, 20 januari 2020, om 13:00 uur in Westend, Amstelveen begint deel 2 van de campagne met de filmvertoning van Bourgeois Absolutie. Een film van regisseurs en filmwetenschappers Jorrit Bouwmans en Jasper Koopmans die de machteloosheid van iemand die met depressie worstelt tastbaar en invoelbaar maakt. Een hedendaags taboe wordt hiermee bespreekbaar gemaakt. Wethouder Marijn van Ballegooijen en Ton van Houten, voorzitter Raad van Bestuur van Zorg en Zekerheid zijn beiden aanwezig bij de filmvertoning. Bekijk de uitnodiging voor deze filmvertoning, met tijd en locatie, in de bijlage. 

Pop-up gesprekken #ikhebjenodig

Na de vertoning legt huisarts Brigitte van Oosten, samen met ervaringsdeskundige Judith van der Horst uit hoe je het gesprek over depressie kunt aangaan. Er zijn praktische gesprekstools en giphy’s voor social media als handvatten voor zo’n gesprek. In januari en februari zijn er pop-upgesprekken in Amstelveen waar de zorgverleners van Gezondheidscentrum Duizendblad sleutelfiguren in de wijk graag aanleren hoe je de symptomen kunt herkennen en het gesprek kunt aangaan over depressie.

Huisarts Brigitte van Oosten van GZC Duizendblad vertelt: “Mensen met een depressie gaan sneller naar een hulpverlener wanneer zij hiertoe worden gestimuleerd  door iemand anders. Zo hebben wij onlangs een suïcidale patiënt kunnen helpen nadat hem een gespreksopening was geboden . Als iedereen de kernsignalen van depressie zou kennen en bespreekbaar zou maken, kunnen we elkaar enorm helpen. Daarom trainen we sportleraren, pastoraal werkers en andere sleutelfiguren in de wijk en wijzen we potentiële patiënten op de symptomen. Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid en de gemeente Amstelveen ondersteunen ons in ons initiatief om mensen met depressieve klachten te motiveren eerder hulp te zoeken.”

Sfeerbeeld

Gesprekstools #ikhebjenodig

Behalve de filmvertoning en pop-upgesprekken is er een gesprekstaal ontwikkeld met krachtige symbolen waarmee sombere gevoelens op een toegankelijke manier bespreekbaar kunnen worden gemaakt. Deze gesprekstechniek wordt op verschillende plekken in Amstelveen toegelicht zoals tijdens de snertwandelingen van Amstelveen Sport. De gesprekstaal met de symbolen staan op www.ikhebjenodig.nl.

Voor meer informatie over het zorgprogramma kunt u contact opnemen met huisarts Brigitte van Oosten  020 - 6 435 229.