Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

De gezondste versie van jezelf dankzij Zorgadvies en Bemiddeling

Persbericht
Moet je naar het ziekenhuis of heb je snel een behandeling nodig? Als je verzekerd bent bij Zorg en Zekerheid staat het team Zorgadvies en Bemiddeling voor je klaar. Samen kijken we welke mogelijkheden er zijn: dichtbij of digitaal waar het kan en verder weg waar het moet. Ook wijzen we jou de weg naar zorg, denken we met je mee en geven we inzicht in de (on)mogelijkheden van jouw zorgvraag; persoonlijk, deskundig en duidelijk. Dit helpt jou de gezondste versie van jezelf te worden.
Sfeerbeeld

Het aantal mensen dat gebruikmaakt van zorgbemiddeling groeit nog steeds, ondanks de lockdowns van vorig jaar. “We bespaarden ruim 11.000 meer wachtdagen dan in 2020”, zeggen de zorgadviseurs van team Zorgadvies en Bemiddeling. “Gelukkig konden we, ondanks de afschaling van de zorg, toch ruim 600 mensen bemiddelen. Concreet is dat 32% van het aantal vragen over wachttijden.”

Corona

Het tweede coronajaar werkte ook het team Zorgadvies en Bemiddeling vaak vanuit huis. “We merken steeds weer hoe dicht we bij onze verzekerden staan”, vertellen de zorgadviseurs. “In veel opzichten zijn we eigenlijk allemaal hetzelfde: ook wij hebben geworsteld met coronakilo’s, quarantaine en een wachttijd van een jaar op een nieuwe knie. Dat zorgt voor extra verbinding.”

Die persoonlijke band wordt nog verder versterkt als je samen een traject ingaat. “We luisteren, ontzorgen: zetten de (on) mogelijkheden op een rij, wat de antwoorden zijn op vragen die een verzekerde heeft. Omdat wij zelf aan het bed hebben gestaan en de zorgwereld kennen, kunnen wij net dat stapje extra zetten.”

Blije mensen

Dat levert soms mooie verhalen op. Een zieke kraamverzorgende met een jaarcontract had met spoed een diagnose nodig. Maar er was door corona geen enkel ziekenhuis beschikbaar. “De zorgorganisatie wilde deze werknemer graag in vaste dienst nemen, maar had inzicht nodig in de snelheid waarmee zij terug aan het werk kon. Zorgprofessionals zijn immers schaars. Daarom gingen we in overleg met onze collega’s van zorginkoop. En konden we deze kraamverzorgende na lang zoeken bemiddelen naar een ZBC in de buurt waar we goede contacten mee hebben. Hier werd snel een diagnose gesteld. En het contract is veiliggesteld. Een blije verzekerde, een blije zorgorganisatie en blije kraamgezinnen.”

"Wat kunnen we niet? Bemiddelen in conflicten of een bestaande wachttijd verkorten."

In de buurt

Uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) blijkt dat de zorgadviseurs van Zorg en Zekerheid, net als in 2020, zich actief inzetten om mensen de beste zorg te bieden. De NZa riep alle zorgverzekeraars in maart op tot regionale samenwerking met zorgprofessionals. “Goed nieuws voor Zorg en Zekerheid, want regionale samenwerking zit al 200 jaar in onze genen”, zeggen de zorgadviseurs in koor.

De Nederlandse Zorgautoriteit prijst de zorgadviseurs van Zorg en Zekerheid ook vanwege de resultaten van de zorgbemiddeling. Net als vorig jaar springt de samenwerking tussen de afdelingen zorginkoop en zorgbemiddeling eruit. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij ingewikkelde bemiddelingscases, leggen de zorgadviseurs uit. “Wij maken goede afspraken met zorgprofessionals in de buurt en bieden goede nazorg. Wij weten bijvoorbeeld of er een zorginstelling is waar verzekerden sneller terecht kunnen voor hun behandeling. Daar komt bij dat wij de zorginstellingen in de buurt goed kennen.”

Snelheid

De zorgadviseurs van Zorg en Zekerheid letten in het contact met verzekerden niet op de tijd. “Laatst belde er een verzekerde die echt met de handen in het haar zat. Ze zag door de bomen het bos niet meer. Gelukkig konden wij in korte tijd zorgen dat alles op een rijtje kwam. Na afloop zei ze: “Ik bel jullie expres, omdat jullie de tijd voor me nemen. Bij de huisarts, die het al hartstikke druk heeft, lukt dat niet. In een aantal gevallen kunnen wij die uitleg prima geven, bijvoorbeeld als het gaat om fertiliteit of orthopedie. Maar we hebben natuurlijk geen inzicht in het gezondheidsdossier. Dus soms komt het voor dat er toch op een arts moet worden gewacht.”

"We gaan niet mee naar het gesprek met de arts."

Snelheid van reageren vindt team Zorgadvies en Bemiddeling wél belangrijk. “Omdat wij met vier zorgadviseurs zijn, kan het voorkomen dat verzekerden ons niet meteen aan de lijn krijgen. We doen er alles aan om binnen één werkdag een reactie te geven. En dat geeft vertrouwen.” Na een succesvolle bemiddeling gaat de service nog verder. “Bijna iedere verzekerde wordt na een week teruggebeld. Wij horen graag of het allemaal gelukt is en of er nog verdere vragen zijn. Dit telefoontje stellen onze verzekerden zeer op prijs stellen. Ook goed om te horen: in de praktijk blijkt dat 85% van de verzekerden gebruikmaakt van de zorgbemiddeling die wij bieden. We hebben dus echt eer van ons werk.”

Meer informatie

Vandaag gaat een campagne van start vanuit Zorgverzekeraars Nederland. Hierin wordt aangegeven dat iedereen bij zijn of haar zorgverzekeraar terecht kan voor zorgadvies en zorgbemiddeling. Meer informatie is te vinden via mijnzorgverzekeraar.nl.

Wil je contact met het team Zorgadvies en Bemiddeling van Zorg en Zekerheid? Bel of mail dan naar zorgadvies@zorgenzekerheid.nl of 071-582 5828.