Zo maakt Stichting Zorg en Zekerheid de regio gezond

Wat hebben inwoners nodig om elkaar te ontmoeten, fit te worden en dat ook volhouden? Waar kun je weer mentaal gezond worden en zelfvertrouwen krijgen? Hoe geef je kwetsbare jongeren een sportieve bijbaan die de buurt gezond maakt? Het antwoord: met steun van Stichting Zorg en Zekerheid.

Zorg en Zekerheid is in de regio vooral bekend als zorgverzekeraar. Wat veel mensen niet weten, is dat het hoofdkantoor in Leiden ook een zorgkantoor en een goede doelenstichting herbergt. “Het vermogen van Stichting Zorg en Zekerheid besteden we uitsluitend ten behoeve van het algemeen belang”, vertelt bestuursvoorzitter Ton van Houten. “Dat is: verbetering van de gezondheidszorg in de meest brede zin. Hiertoe ondersteunt de stichting initiatieven, projecten en activiteiten op het gebied van informele zorg, preventie, duurzaamheid en educatie.”

Brede kijk op gezondheid

Stichting Zorg en Zekerheid gaf in 2023 ruim € 670.000 uit om de regio Zuid-Holland Noord, Amstelland en Haarlemmermeer gezond te maken. Dit is verdeeld over 29 projecten in de regio. “Wij geloven dat gezondheid over meer gaat dan ziek zijn of niet ziek zijn”, vervolgt Ton van Houten. “Kwaliteit van leven, eigen regie en veerkracht zijn minstens zo belangrijk. Zo kan iedereen meedoen in de samenleving. De projecten die wij vanuit de Stichting steunen, passen bij deze brede kijk op gezondheid.”

Het bekendste project is JOGG Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst, dat de Stichting Zorg en Zekerheid in zeven gemeenten in de regio steunt. “Samen met de gemeente, scholen en andere partners proberen we gezond eten en meer buiten bewegen makkelijk en aantrekkelijk te maken”, legt Ton van Houten uit. “Het resultaat: een gezonde leefstijl en maar liefst 9% minder overgewicht bij kinderen. Een paar weken geleden was staatssecretaris Van Ooijen nog op bezoek in Katwijk, om hier meer over te horen. Want de JOGG-aanpak werkt.”

Voorwaarden

Elke week ontvangt Stichting Zorg en Zekerheid plannen van verenigingen en stichtingen. Veel hiervan worden werkelijkheid waarbij het fonds met een aantal duidelijke voorwaarden werkt: zo komen alleen projecten in aanmerking die aantoonbaar toegevoegde waarde bieden aan de maatschappij. Verder gaat het om projecten in de voorbereidingsfase die geen steun kunnen krijgen vanuit de overheid. De maximale looptijd is drie jaar.

“Wat alle projecten gemeen hebben, is dat er vrijwilligers bij betrokken zijn”, benadrukt Ton van Houten. “Diverse onderzoeken tonen aan dat mensen die actief zijn in de buurt langer en gezonder leven. Minstens zo belangrijk: de buurt wordt er letterlijk beter door. Dat is niet voor niets de slogan van Zorg en Zekerheid.”

Mooie voorbeelden van projecten die door vrijwilligers worden gedragen, en in 2023 steun kregen van Stichting Zorg en Zekerheid, zijn Fietsmaatjes (samen erop uit op een elektrische duofiets) en Samen Gezond Fit. Dit maakt inwoners fit en geeft zelfvertrouwen. SPOT biedt jongeren een plek om weer mentaal gezond te worden. Ook 3x3 Unites, dat jongeren leert om basketbalactiviteiten in de buurt te organiseren, kon in 2023 rekenen op steun van de Stichting Zorg en Zekerheid.

Meer weten over de Stichting Zorg en Zekerheid? Kijk dan op zorgenzekerheid.nl/stichting