Zorg en Zekerheid zorgt voor werkgeluk in de zorg

Veel zorgorganisaties kampen met personeelsissues: hoe vinden we de juiste mensen en zorgen we ervoor dat ze blijven? Lastig, zeker nu er weinig personeel en een overschot aan zzp’ers is. Speciaal voor werkgevers organiseert Zorg en Zekerheid op 14 september de inspiratiesessie ‘Werkgeluk in de zorg’. Hieronder geven we alvast een impressie.

De cijfers liegen er niet om: in de zorg- en welzijnssector melden mensen zich het vaakst ziek. Het verzuimpercentage is in een jaar tijd weliswaar flink gedaald (naar 8,76%) maar is nog steeds het hoogst van alle sectoren. Mede hierdoor moet de zorg, vaker dan andere sectoren, tijdelijk (en duur) personeel inhuren.

Bedrijfszorg

Uit onderzoek blijkt dat tevreden medewerkers langer bij hun werkgever blijven. Ook melden zij zich minder vaak ziek. Tevreden medewerkers hebben plezier in hun werk en zitten lekker in hun vel. “Zorg en Zekerheid helpt werkgevers graag, zodat medewerkers de gezondste versie van zichzelf worden”, legt Dik van Schagen, manager Zakelijke Markt bij Zorg en Zekerheid uit. “We bieden bijvoorbeeld via InZZet bedrijfszorg op maat, met trainingen, workshops en interventies.”

Daarnaast werkt Zorg en Zekerheid samen met zorgorganisaties aan de vitaliteit van hun werknemers. “We bieden alle medewerkers extra ruime vergoedingen voor fysiotherapie, tandheelkunde, vervangende mantelzorg, mindfulness, overgangsadvies en een slaapcursus”, vervolgt Dik van Schagen. ”Het resultaat? Mensen zitten lekkerder in hun vel, zijn productiever, energieker en gelukkiger. Hierdoor dalen de verzuimcijfers en -kosten.”

Hulp op maat

“Zorg en Zekerheid helpt zorgorganisaties graag op maat” vertelt Relinde de Beer, manager Strategie bij Zorg en Zekerheid. “Zo financieren we in de regio Amstelland op verzoek een HR-medewerker uit de Regionale Ondersteuningsmiddelen. Die is beschikbaar voor alle zorgverleners in de regio. Hierdoor hoeven ze niet allemaal zelf iemand aan te nemen. En is er meer tijd voor hun patiënten.”

Binnen de wijkverpleging in Voorschoten en Amstelveen stimuleert Zorg en Zekerheid dat zorgorganisaties intensief met elkaar samenwerken. Iedere wijk krijgt één herkenbaar, aanspreekbaar team. Zo hoeft het zorgpersoneel minder te reizen en is er meer tijd voor zorg.

Zorg en Zekerheid investeert ook actief in projecten om mensen enthousiast te maken en te behouden voor de zorg. “In de regio Amstelland hebben wij samen met de zorggroep een zij-instroomproject voor assistenten opgezet”, vervolgt Relinde. “Het gaat zowel om dokters- als apothekersassistenten, met baangarantie in de buurt.”

Samenwerking

Verder helpt Zorg en Zekerheid zorgorganisaties om te kijken naar digitale toepassingen, samenwerking in de wijk en met het sociaal domein. “Dit ontlast zorgmedewerkers, waardoor zij meer tijd hebben voor patiënten die medische zorg nodig hebben”, besluit Relinde de Beer. “Dankzij onze samenwerking kunnen zorgorganisaties bijvoorbeeld thuis ziekenhuiszorg bieden. Nog een voordeel: patiënten zijn tevreden en kunnen langer zelfstandig thuis blijven wonen.”

Inspiratiesessie

Tijdens de inspiratiesessie vertelt het ministerie van VWS meer over het Programma Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn (TAZ): wat houdt dit in en voor wie is welke rol weggelegd om tot een oplossing te komen? Ook vertelt zorgorganisatie Libertas Leiden over hun "Radicaal Vernieuwend Personeelsbeleid", waarbij zij minder zzp’ers hoeven in te zetten.

Is jouw zorgorganisatie actief in Zuid-Holland Noord, Amstelland of de Meerlanden? Wij gaan graag in gesprek, over zowel bedrijfszorg als hulp op maat. Of meld je aan voor de inspiratiesessie (14 september 13:30 uur in Leiden) via zakelijkemarkt@zorgenzekerheid.nl. Dit kan tot en met 13 september.