Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Psychische klachten bij werknemers? Tips voor signaleren en bespreekbaar maken


Ongeveer een derde van alle ziekmeldingen heeft een mentale oorzaak. Het voorkomen van en helpen bij psychische problemen staat bij veel werkgevers dan ook hoog op de agenda. Maar werknemers zijn vaak terughoudend als het aankomt op vragen om hulp. En leidinggevenden weten op hun beurt niet hoe ze het gesprek over psychische problematiek moeten aangaan. Terwijl daar juist de kansen liggen, volgens psychologe Ymke Dorrepaal van PSION. “Leidinggevenden moeten zich realiseren dat ze vaak onderdeel van het probleem zijn.”

Stress wegnemen

Vanuit een leidinggevende rol kan je bijvoorbeeld vaak al een deel stress wegnemen door verwachtingen duidelijk te communiceren en eventueel bij te stellen als de situatie daar om vraagt. Lichaam en geest werken net zo samen als werk en privé: je kunt het niet scheiden. Dorrepaal vindt dan ook dat werkgevers een grote verantwoordelijkheid dragen voor de mentale gezondheid van hun werknemers. “Je brengt zo’n groot deel van je leven op je werk door. Als je daar je ei niet kwijt kan, kan dat echt voor problemen zorgen.”

Maatwerk als oplossing

Maar hoe zorg je voor een werkomgeving waarin mensen het gevoel hebben dat ze bij je terecht kunnen? In het online webinar ‘Signaleren, herkennen en bespreekbaar maken van psychische klachten’, deelt Dorrepaal haar inzicht en ervaringen over dit thema. Problemen signaleren en ze bespreekbaar maken klinkt misschien als een simpele oplossing, er gaat natuurlijk heel wat werk aan vooraf. Het is belangrijk om als werkgever eerst een omgeving te creëren waarin de werknemer zijn leidinggevende genoeg vertrouwt om zijn hart te luchten, zonder bang te zijn een stempel opgedrukt te krijgen of misschien bij het aflopen van het contract zijn baan te verliezen. Daarom is het belangrijk om als leidinggevende het gesprek aan te gaan met je werknemer vanuit interesse voor de persoon, dus niet alleen op momenten dat het niet goed gaat op het werk. Door regelmatig in te checken met iemand, zal het je eerder opvallen als er iets aan de hand is. En door hier adequaat op te reageren, kan worden voorkomen dat iemand uitvalt.

Bespreken lucht op

Maar wanneer moeten de alarmbellen gaan rinkelen? Niet zo snel, volgens Dorrepaal. “Alles wat geen lichamelijke oorzaak kent maar wel als klacht wordt ervaren, is per definitie psychisch. Dus ook als je een nachtje wakker ligt van de zenuwen voor een belangrijke presentatie. Het wordt pas problematisch als de rek eruit is.” Waaraan je dat merkt is per mens verschillend. “Het kan zijn dat iemand ineens een kort lontje heeft of ander gedrag vertoont dan anders. Het is dan zaak om dat bespreekbaar te maken. Op alles wat er buiten het werk gebeurt in het leven van je werknemers, heb je geen invloed. Op hoe je daarmee omgaat wel.” Stel vooral veel vragen. Als een werknemer zegt “Ik heb daar last van”, vraag dan wat dat precies voor hem of haar betekent. Hoe uit zich dat?

Opleiden en investeren

Dorrepaal: “Je ziet nu dat mensen die goed werk leveren vaak doorgroeien naar leidinggevende functies, maar niet per se opgeleid zijn voor het stuk mentale begeleiding. Daar zitten de grootste kansen. Het is belangrijk om met iedereen van voren af aan een goede relatie op te bouwen. Ga het gesprek aan. Als je preventief wilt handelen, moet je investeren. Zowel in tijd als in eventuele kosten.”

Hoe Zorg en Zekerheid kan helpen

Werknemers zijn vaak terughoudend als het aankomt op vragen om hulp bij psychische klanten. Het tijdig signaleren en bespreekbaar maken van psychische klachten bij uw werknemers is daarom erg belangrijk. Wij denken graag met u mee. Samen met onze gespecialiseerde partners helpen wij u graag bij uw bedrijfsvitaliteit. Met trainingen, workshops, inspiratiesessies en online tooling. Ook kunnen wij uw bedrijfscultuur en –vitaliteit in kaart brengen.

project.alttext_fallback

Interesse? Neem contact met ons op