Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Eet jezelf gelukkig

Heb je weleens gehoord van het signaalstofje serotonine? Dit stofje, ook gelukshormoon genoemd, vervult heel wat belangrijke functies in ons lichaam. Zo speelt serotonine een rol in onze stemming en als voorloper van melatonine is het belangrijk voor onze slaap. Voeding speelt een belangrijke rol bij het aanmaken van serotonine. Jezelf gelukkig eten? Lees dan onze tips.

Wat is serotonine

Serotonine is een signaalstofje in de hersenen, ook wel neurotransmitter genoemd, die zorgt voor een blij, gelukkig en tevreden gevoel en is een belangrijk stofje voor je dag- en nachtritme. Om zo gelukkig mogelijk door het leven te gaan is het belangrijk dat je voldoende serotonine aanmaakt en voeding speelt hierbij een belangrijke rol.

millennial, koken, gezond eten

5 tips op jezelf gelukkig te eten

Eet tryptofaanrijk voedsel

Om serotonine goed aan te maken heb je meer eiwitten met een hoog gehalte aan tryptofaan nodig. Tryptofaan behoort tot de categorie essentieel aminozuur, wat inhoudt dat het niet kan worden gevormd door het menselijk lichaam en dus via de voeding moet worden opgenomen. Tryptofaan kun je onder andere terugvinden in bruine rijst, kaas, kip, vis, zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes, bananen, cacao, kikkererwten en cashewnoten.

Eet voedingsmiddelen met veel vitaminen en mineralen

Bij het aanmaken van serotonine in het lichaam zijn er een groot aantal vitaminen en mineralen nodig, zoals vitamine B1, B3, B6, vitamine C, zink, magnesium, foliumzuur, ijzer en calcium. Geschikte voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld vis, melk en eieren. Eet je vegetarisch of veganistisch? Dan zijn bijvoorbeeld bananen, zonnebloempitten en pinda‚Äôs een goede bron.

Drink voldoende (lauw) water

Zonder water kan de aanmaak van neurotransmitters (zoals serotonine) verstoord raken. Zorg dat je voldoende (lauw) water drinkt.

Eet weinig suikerrijke maaltijden

Het eten van te veel suikerrijke maaltijden kan juist serotonine verlagen in het lichaam. Probeer daarom weinig suikerrijke maaltijden te eten.  

Andere leefstijlfactoren

Naast voeding spelen ook andere leefstijlfactoren een onmisbare rol. Zo stimuleert beweging en zonlicht op je netvlies de aanmaak van serotonine. Een wandeling maken in de natuur (bijvoorbeeld met Gezond natuur wandelen) is daarom belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Ook kan knuffelen, dansen, meer (buiten) bewegen en stress verminderen helpen bij het stimuleren van de aanmaak van serotonine.