


Verslag Raad van Commissarissen
Rol en samenstelling
De Raad houdt toezicht op het beleid en uitvoering van de organisatie. Hij fungeert daarbij als klankbord voor de Raad van Bestuur. Tevens vervult hij de werkgeversrol naar de Raad van Bestuur. De Raad telt zes leden en laat zich ondersteunen door twee commissies: de Audit Compliance en Risk Commissie (ACRC) en, inzake het werkgeverschap, de Remuneratiecommissie. Voor de werving van een nieuw lid van de Raad van Bestuur is in 2017 een selectiecommissie samengesteld bestaand uit de voorzitter en vicevoorzitter van de Raad.
Integere bedrijfsvoering
In zijn reguliere vergaderingen staat de Raad continu stil bij de vraag of de organisatie haar gedefinieerde risico’s, waaronder het voldoen aan wet- en regelgeving, aantoonbaar beheerst. Het risicobeleid van de organisatie wordt jaarlijks in de Risicobereidheidsverklaring ter goedkeuring aan de Raad voorgelegd. De organisatie legt in de kwartaalrapportages op een heldere en toegankelijke wijze daarover verantwoording af.
Naast de beheersing van de risico’s geven de rapportages ook een goed beeld van de voortgang van het gevoerde organisatiebeleid en de financiële uitkomsten ervan. Over 2016 is de jaarrekening voor het eerst gecontroleerd door Deloitte. De Raad spreekt zijn waardering uit voor de positief verlopen transitie van de oude naar de nieuwe accountant. Voorzien van de goedkeurende controleverklaringen van de accountant heeft de Raad de jaarstukken over 2016 goedgekeurd.
Onderwerpen 2017
Premie en product
Elk jaar bespreekt de Raad de voorstellen voor de producten en bijhorende premies voor het volgende verzekeringsjaar. Transparantie, voorspelbaarheid en uitlegbaarheid zijn belangrijke waarden die de Raad hanteert bij de toetsing van het aanbod aan verzekeringen.

Polissen met allerlei beperkingen, de zogenaamde budgetpolissen horen daar naar de mening van Zorg en Zekerheid niet bij. Belangrijk is een goede communicatie van het aanbod naar de klant. In de discussie over het premiebeleid voor 2018 stond evenals in vorige jaren de teruggave van de oversolvabiliteit centraal. In het Kapitaal- en Premiebeleid dat elk jaar door de Raad vastgesteld wordt, is het uitgangspunt dat de aanwezige reserves boven het gewenste niveau teruggegeven worden aan de verzekerde. In de teruggave in de premie over 2018 is een afweging gemaakt op basis van het belang van een concurrerende premie, een stabiele premiepositie en een verantwoorde solvabiliteitspositie.
Zorg
Gezamenlijke zorginkoop
De ontwikkeling van de gezamenlijke inkoop van zorg binnen het samenwerkingsverband van de VRZ is in 2017 nauwgezet gevolgd. Na het terugtreden van a.s.r. uit de zorginkoopcombinatie Multizorg/VRZ is er een nieuwe insteek gekozen. De Raad heeft zich laten informeren over de afwikkeling van Multizorg en de voortgang van de nieuwe samenwerking.
Langdurige zorg
Sinds de overgang van AWBZ naar Wlz in 2015 houdt de Raad tevens toezicht op de uitvoering van de Wlz. Zorg en Zekerheid voert de activiteiten daarvoor uit voor alle inwoners in zowel de regio Zuid-Holland Noord als Amstelland en de Meerlanden. Zij is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van een goed kwalitatief en toegankelijk aanbod aan voorzieningen.
Voorzieningen die de langdurige veelal intramurale zorg bieden aan kwetsbare groepen ouderen en mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking. Een groot maatschappelijk vraagstuk waar de Raad zich terdege bewust van is en dat de komende jaren een belangrijk gespreksonderwerp zal zijn. Met ingang van 2016 is er een integrale kwartaalrapportage beschikbaar waarin verslag gedaan wordt van de geleverde prestaties. De Raad van Commissarissen van de Stichting Wlz-uitvoerder vergaderde in 2017 viermaal en behandelde naast de kwartaalrapportages de rapportage van de Nza over de Wlz-uitvoering over 2015 en 2016, de jaarstukken, de kwaliteit van de verpleeghuiszorg en de ontwikkeling van het Nza-verdeelmodel voor de landelijke Wlz-gelden.
Overige onderwerpen
Voor de continuïteit van de onderneming is een concurrerende premie een belangrijke en noodzakelijke randvoorwaarde. Marktconformiteit in de zorgkosten en kosten van organisatie is daartoe vereist. De Raad heeft kennisgenomen van het voornemen van de organisatie om middels een organisatie ontwikkelingstraject de marktconformiteit van de kosten voor de komende jaren zeker te stellen.
De Raad zal mede gelet op de personele gevolgen deze ontwikkeling nauwgezet volgen. In dit verband heeft de Raad met waardering kennisgenomen van het gepresenteerde Personeel- en Organisatiebeleid. Andere thema’s waar in 2017 uitgebreider bij is stilgestaan is de ontwikkeling van het Zorgverzekeringsstelsel en het beleggingsbeleid.
Ontwikkeling RvC
Evaluatie
Om de kwaliteit van het toezicht te borgen is de jaarlijkse evaluatie een belangrijk instrument. In 2016 heeft de evaluatie onder leiding van een externe deskundige plaatsgevonden. Over het afgelopen jaar heeft de Raad een zelfevaluatie gehouden. De benoemingstermijnen en het rooster van aftreden zijn daarbij ook besproken.
In verband met de afloop van de termijnen zijn de heren Woudstra en Hoppenbrouwers voor herbenoeming voorgedragen. De beoordeling van de Raad van Bestuur is eveneens besproken en vastgelegd.
Bezoldiging
In de evaluatie die in 2016 uitgevoerd is, werd geconstateerd dat er sprake is van een sterke toenemende intensiteit in de gevraagde inzet, tijd en complexiteit van de bespreekonderwerpen. Afgesproken is toen ook de bezoldiging van de Commissarissen te evalueren op basis van de volgende criteria: toegevoegde waarde, tijdsbesteding, referenten (marktconformiteit) en maatschappelijke aanvaardbaarheid. Om in redelijkheid aan genoemde criteria te voldoen is besloten de bezoldiging te verhogen tot maximaal 75% van de vigerende (wettelijke) WNT-normering. De voorstellen tot aanpassing van het bezoldigingsbeleid van de Raad van Commissarissen en de vacatiegelden van de leden van de Ledenraad zijn ook door de Ledenraad goedgekeurd.
Permanente educatie
In 2017 zijn er twee thematische bijeenkomsten gehouden in het kader van de permanente educatie. De eerste bijeenkomst was gewijd aan de Wet langdurige zorg.
De tweede bijeenkomst werd verzorgd door de sleutelfunctionarissen op het gebied van GRC, IA en IT. Deze bijeenkomst werd alleen door de leden van de Raad van Commissarissen bijgewoond.
Ondersteuning en overleg
De Audit Compliance en Risk Commissie (ACRC) ondersteunt de Raad in de bespreking van en besluitvorming over o.a. financiële aangelegenheden, de bedrijfsvoering en het risicomanagement. De voorzitter van de ACRC brengt in elke raadsvergadering verslag uit van de bevindingen van de commissie. In aanwezigheid van de externe accountant en de managers van afdelingen Control, IA en GRC wordt in de commissie uitgebreid ingegaan op het controleprogramma en de voortgang ervan. Bijzondere aandacht ging dit jaar uit naar de bespreking van de jaarstukken 2016. Voor het eerst gecontroleerd door de nieuwe accountants van Deloitte. Andere terugkerende bespreekonderwerpen zijn de kwartaalrapportages, de risicobereidheidsverklaring, de ORSA (Own Risk and Solvency Assessment) en het kapitaal- en premiebeleid.
De Remuneratiecommissie heeft onder meer gesproken over het beloningsbeleid van de organisatie, de vlootschouw van de aanwezige capaciteiten en competenties binnen de organisatie en de beloning van de Raad van Bestuur.
Daarnaast is de ontwikkeling in de wettelijke regulering van de topinkomens (WNT) en de audit op de WNT besproken.
Tenslotte is een aanpassing van het Reglement van de Remuneratie Commissie aan de orde geweest. De Selectiecommissie is in opdracht van de Raad na een langdurig, zorgvuldig en intensief traject gekomen met een voorstel tot voordracht van de opvolger van het lid van de Raad van Bestuur. Na voordracht van de Raad en met instemming van Ondernemingsraad en goedkeuring van de Ledenraad en de Nederlandse Bank is per 1 maart 2018 de heer Gerla toegetreden als lid van de Raad van Bestuur.
Tot slot (erkentelijkheid) De dynamiek in wet- en regelgeving, toezicht, zorgveld en de publieke waardering vragen een constante alertheid van de leiding en medewerkers van Zorg en Zekerheid. Van allen vereist dit veel inzet, flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Wij spreken onze grote waardering uit voor de wijze waarop de organisatie de belangen van haar leden-verzekerden heeft behartigd.
Ledenraad, invloed van verzekerden
Zorg en Zekerheid wil de ontwikkeling en uitvoering van haar beleid in dialoog met haar klanten en verzekerden tot stand brengen. In gesprek met klanten, maar ook met niet-klanten en stakeholders als gemeenten en zorgaanbieders willen wij onze dienstverlening verder verbeteren.
Statutair is de invloed van verzekerden op het beleid van de zorgverzekeraar geborgd in de Ledenraad. De Ledenraad bestaat uit tenminste 20 vertegenwoordigers van de verzekerde leden en vormt de algemene vergadering van de zorgverzekeraar. De Ledenraad benoemt de leden van de Raad van Bestuur en de commissarissen van de Onderlinge Waarborgmaatschappij.
In de algemene vergaderingen die tenminste twee keer per jaar plaats vinden, verantwoordt de Raad van Bestuur zich over het gevoerde beleid. Zo brengt hij in de jaarvergadering verslag uit over het afgelopen boekjaar en presenteert in de algemene vergadering de begroting van de organisatiekosten, het kapitaalbeleid, de premiestelling en het productplan voor het volgend jaar.
In 2017 is de Ledenraad vier maal bijeengeweest. Buiten de jaarlijks terugkerende onderwerpen kwamen onder meer de volgende thema’s aan de orde: Multizorg VRZ inkoop en de Zorginkoop Wlz 2018. De behandeling van de jaarstukken is voorbereid door de daartoe ingestelde financiële commissie. De commissie is tweemaal daarvoor bijeengeweest.
De Ledenraad heeft in 2017 daarnaast een groot aantal verenigingszaken behandeld. Hij heeft ingestemd met de voorgedragen herbenoeming van twee leden van de RvC. Eveneens heeft de Ledenraad zijn instemming gegeven aan de voorgedragen opvolger van het lid van de Raad van Bestuur. De voorstellen tot aanpassing van het bezoldigingsbeleid van de Raad van Commissarissen en de vacatiegelden van de leden van de Ledenraad zijn ook door de Ledenraad goedgekeurd. Bij de bespreking van het rooster van aftreden is geconstateerd dat er in 2018 elf vacatures ontstaan voor nieuwe leden.
Er zijn door een selectiecommissie, bestaande uit vier leden van de Ledenraad en de Raad van Bestuur, voor de vertrekkende leden per 1 januari 2018 voldoende kandidaten geselecteerd voor de opvolging. Daarbij is voldaan aan de gestelde criteria van diversiteit. De Raad is verheugd over de getoonde belangstelling en daarmee betrokkenheid met het werk van onze Onderlinge Waarborgmaatschappij. Naast deze geformaliseerde invloed van de verzekerden op het beleid van de organisatie, worden verzekerden op tal van andere momenten uitgenodigd hun ervaringen en opvattingen over het gevoerde beleid en wijze van uitvoering kenbaar te maken.

Dit kan door deel te nemen aan ons klantenpanel, feedback te geven op de website of op uitnodiging het debat aan te gaan over relevante issues of mee te denken over nieuwe vormen van diensten en producten.
Op het terrein van de zorginkoop en de uitvoering van de Wlz is de invloed van de burger als verzekerde en/of zorggebruiker geborgd door de actieve inbreng van het georganiseerd patiënten- en cliëntenbelang. Het zorgkantoor overlegt ook periodiek met de patiënten- en cliëntenvertegenwoordigers van de grotere zorginstellingen.