

Commercie
Onze verzekerden centraal
Zorg en Zekerheid is een zorgverzekeraar. Dat houdt in dat wij geen ander belang dienen dan de zorg en gezondheid van onze verzekerden. Onze verzekerden vormen de spil waar het om draait bij alles wat we ondernemen. Wij zien hen als klanten die we willen verdienen en behouden met een klantgerichte benadering. Onder één duidelijk label verzekeren wij voor hen de zorg tegen een prijs die niet hoger is dan nodig en bieden we service die een antwoord geeft op hun vragen en wensen. Onze producten zijn duidelijk en onderling vergelijkbaar. Zodat verzekerden eenvoudig kunnen kiezen uit het aanbod dat het beste bij hun situatie past. We maken het hen gemakkelijk met onze online services. De stem van onze verzekerden telt. Zij voorzien ons in de persoonlijke contacten van de vragen die hen bezig houden. Aan de telefoon, online of tijdens onze bijeenkomsten. Die pakken we op: we gebruiken de informatie om hen nog beter van dienst te kunnen zijn. En helpen bij het kiezen van de beste zorgverzekering, zoveel mogelijk rekening houdend met de persoonlijke omstandigheden.
Commercie
Binnen Commercie brengen we klantinzichten in kaart op grond van de wensen en het keuzegedrag van onze verzekerden. Daar richten we onze commerciële inspanningen op. Dat betekent dat we nauwgezet de bewegingen volgen binnen onze verzekerdenportefeuille. Welke verzekerden maken daar al deel van uit en welke verzekerden zouden we hier graag aan willen toevoegen? Hoe kunnen we bestaande verzekerden aan ons binden? Welke producten kiezen zij en vanuit welke overwegingen? We streven naar een stabiel groeiend en duurzaam verzekerdenbestand, waarmee we onze inkooppositie en marktleiderschap op de lange termijn in de regio behouden. Een bestand dat een afspiegeling is van de samenleving, met een gezond evenwicht tussen verzekerden die weinig zorg gebruiken en verzekerden die wel zorg nodig hebben. Daar stemmen we ons concurrerend prijs- en kortingenbeleid op af met aansprekende producten en diensten.
2017 was in commercieel opzicht een zeer succesvol jaar. We zagen een forse toename van het aantal nieuwe klanten dat zich bij Zorg en Zekerheid aansloot. Na sluiting van de overstapperiode op 1 februari 2018 bevat onze portefeuille 489.000 verzekerden.
Ten opzichte van dezelfde peildatum in 2017 betekent dat een groei met ruim 48.000 nieuwe verzekerden. Daarmee neemt ons marktaandeel landelijk toe van 2,6% naar 2,8% volgens de cijfers van Vektis. In de regio stijgt ons marktaandeel gemiddeld van 20,2% naar 22,9%. Maar ook de klantentrouw was, evenals in andere jaren, hoog. Bij een marktmobiliteit van 6,2 % bleef het aantal overstappers bij Zorg en Zekerheid beperkt tot 3,8% en was de mobiliteit opnieuw beduidend lager dan het landelijke cijfer.

Het grote aantal verzekerden dat bij Zorg en Zekerheid blijft, zien we als een onderstreping van een goede balans tussen kwaliteit, prijs en dienstverlening.
Maar ook voor nieuwe verzekerden zijn wij een aansprekende zorgverzekeraar. De toename van het aantal verzekerden met 11% laat zien dat Zorg en Zekerheid steeds vaker in overweging genomen wordt, wanneer zij zich oriënteren. Dat tekent zich af in groei binnen en buiten de regio die verdeeld is over alle leeftijdsegmenten en alle basisverzekeringen.
Ons aanbod
Vanuit onze overtuiging dat iedereen recht heeft op Zorg en Zekerheid, bieden we onze verzekerden een goed aanbod, tegen een marktconforme prijs. Iedereen in Nederland heeft recht op dezelfde basiszorg die wordt vergoed vanuit de wettelijk verplichte basisverzekering. De overheid bepaalt elk jaar welke vergoedingen in de basisverzekering zitten, dit is bij iedere zorgverzekeraar hetzelfde. De grootste verschillen tussen zorgverzekeraars zitten in de keuze van zorg met al dan niet gecontracteerde zorgverleners, de hoogte van de vergoedingen en de uiteindelijke premie.
Maar ook de mate van keuzevrijheid voor artsen en de hoogte van de premie zijn belangrijke overwegingen die meespelen in de keuze van verzekerden.
Duidelijke producten en vergoedingen
De basisverzekering: Voor iedereen een passend aanbod
In 2017 sloten we het productaanbod aan op de wensen van onze verzekerden en boden hen de keuze uit drie basisverzekeringen:
- Zorg Gemak Polis: de voordelige naturapolis voor iedereen zonder de mogelijkheid van een collectiviteitskorting. Een polis waarmee verzekerden een ruime keuze hebben uit gecontracteerde zorgverleners, maar ook recht hebben op een vergoeding van 75% als zij naar een niet-gecontracteerde aanbieder gaan. 28.851 nieuwe en bestaande verzekerden maakten in 2017 de keuze voor deze polis.
- Zorg Zeker Polis: de naturapolis die verzekerden de zorg in de buurt biedt met een ruime keuze uit gecontracteerde zorgverleners en waarbij recht is op een vergoeding van 80% bij niet-gecontracteerde zorgverleners. Het overgrote deel van onze verzekerden koos voor deze polis met een totaal van 427.239 verzekerden.
- Zorg Vrij Polis: de restitutiepolis waarmee verzekerden in principe 100% vergoed krijgen ongeacht of er sprake is van een gecontracteerde zorgverlener, tenzij er sprake is van excessieve tarieven. Voor deze volledige keuzevrijheid kozen 32.910 verzekerden.
Aanvullende verzekeringen: keuze uit acht mogelijkheden
Naast deze basisverzekeringen konden de verzekerden zich aanvullend verzekeren met de vertrouwde aanvullende verzekeringen. Vanuit de basisverzekering wordt niet alle zorg vergoed. Daarom kunnen verzekerden kiezen voor onze aanvullende verzekeringen.
Een aanvullende verzekering is niet wettelijk verplicht, maar wel aan te raden als de verzekerde denkt specifieke zorg nodig te hebben of meer zekerheid wil; 83% koos voor een aanvullend pakket; dat percentage bleef gelijk aan dat van 2016.
Zorg en Zekerheid bood ook in 2017 acht aanvullende verzekeringen aan. Iedereen, van jong tot oud, betaalt dezelfde premie voor dezelfde aanvullende verzekering. Ook heeft iedereen, ongeacht leeftijd en gezondheidssituatie, direct toegang tot de verzekering, zonder wachttijden. In de pakketten is voor bijna iedere zorgvraag een vergoeding opgenomen. En kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd met de ouder(s).
Een scherpe premie
De zorgkosten blijven stijgen. Overheid, zorgprofessionals, patiëntenverenigingen en zorgverzekeraars doen hun uiterste best om de zorgkosten beheersbaar te houden. Elk jaar stellen de zorgverzekeraars hun premies vast. Zorg en Zekerheid maakt een berekening van de premie voor haar verzekerden door uit te gaan van de rekenpremie die de overheid jaarlijks vaststelt en kijkt welke bedragen daarbij moeten of ervan af kunnen.
Zo kan het zijn dat we de rekenpremie kunnen verlagen dankzij goede afspraken met de zorgverleners, maar het kan ook dat de kosten te laag zijn ingeschat. Dan moeten we de premie verhogen.
Voor 2018 bleek dat de overheid de rekenpremie op grond van verwachte zorgkosten hoger vaststelde dan de realiteit liet zien. Met name de kosten voor ziekenhuiszorg en medicijnen vielen lager uit dan geraamd. Tegen de verwachting van VWS in verlaagde Zorg en Zekerheid de premies voor haar zorgverzekeringen voor 2018.

Voor de meest gekozen polis, de Zorg Zeker Polis, bestond die uit een verlaging met € 12,00 per jaar. Ook de premies voor de Zorg Gemak en de Zorg Vrij Polis daalden licht. Daarmee werden premies vastgesteld onder de werkelijke kostprijs van de zorg. Dat tekort werd evenals in de voorgaande jaren gefinancierd uit de reserves. Voor 2018 werd € 33 miljoen uit de reserves gehaald. Omgerekend een bedrag van € 87,00 per betalende verzekerde per jaar.
Zorg en Zekerheid kiest ervoor om haar reserves geleidelijk in te zetten. Daardoor kunnen onze verzekerden rekenen op een zo stabiel mogelijke premie zonder grote schommelingen per jaar.
Voor iedereen van 18 jaar en ouder geldt naast de premie een wettelijk verplicht eigen risico voor de zorgverzekering. Verzekerden jonger dan 18 jaar betalen geen premie voor de zorgverzekering en hebben ook geen eigen risico. De overheid bepaalt elk jaar de hoogte van het verplicht eigen risico. Voor 2018 is dit vastgesteld op € 385,00.
Dit betekent dat verzekerden de eerste € 385,00 van de zorgkosten uit het basispakket zelf moeten bekostigen. Zorg en Zekerheid vindt dat het eigen risico een verplichte last geworden is die veel mensen niet meer kunnen dragen. Meer dan de helft van de schulden die mensen bij verzekeraars hebben, hangt samen met het eigen risico. Zorg en Zekerheid pleit daarom, samen met de andere kleinere kwaliteitszorgverzekeraars (VRZ), voor een verlaging van het verplichte eigen risico en vaste prijsafspraken met ziekenhuizen. Het zou voor de verzekerden veel duidelijker zijn als er tot € 885 – het maximale eigen risico – slechts een paar tarieven voorkomen. Bijvoorbeeld één poliklinisch tarief, zodat de patiënt van tevoren weet wat zijn bezoek aan het ziekenhuis gaat kosten.
Waaraan besteedt Zorg en Zekerheid de premie?
Ongeveer 92% van het premiegeld dat we van de verzekerden innen gaat direct naar de zorg. Meer dan de helft van dat geld gaat naar de ziekenhuizen en ruim 20% naar de betaling van medicijnen en wijkverpleging.
De kosten voor psychologische hulp bedragen 8%, huisartsenzorg 7%, gevolgd door de kosten voor hulpmiddelen, tandarts, revalidatie, kraamzorg, paramedische zorg en vervoer. Dan blijven over: de verplichte financiële reserves en onze bedrijfskosten, zoals ons gebouw, de winkels, onze medewerkers en onze overige kosten.
Om de kostenstijgingen ook in de toekomst te beperken en de premie betaalbaar te houden, maken we scherpe inkoopafspraken met zorgaanbieders. We doen onderzoek naar de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Die informatie gebruiken we in onze onderhandelingen met de zorgaanbieders. Daarbij focussen we ook op zinnige zorg: de juiste zorg op de juiste plaats. Zorg en Zekerheid initieert projecten rondom Wondzorg, Knie- en Heupartrose of Hartfalen, waardoor mensen betere zorg dichtbij krijgen, tegen lagere kosten. En we investeren actief in preventie, bijvoorbeeld door samen te werken met gemeenten en het sociale domein. Ook kijken we naar doelmatige zorg, bijvoorbeeld door declaraties van zorgaanbieders te controleren.
Dienstverlening: digitaal en persoonlijk
Ruim 80% van onze verzekerden oriënteert zich via de website op hun zorgverzekering en de vragen die ze daarbij hebben. Om die oriëntatie zo gemakkelijk mogelijk te maken, is onze website nog gebruikersvriendelijker ingericht en uitgebreid met een aantal online services. Daarmee kan de verzekerde eenvoudig zijn gegevens wijzigen of een declaratie indienen.
We constateren een toenemend gebruik van de digitale mogelijkheden en het gebruik van de Mijn Omgeving waarmee we een antwoord geven op de vragen van onze verzekerden. Maar nog lang niet al onze verzekerden maken gebruik van de voordelen van de Mijn Omgeving. In 2018 zullen we de online dienstverlening verder optimaliseren en onze verzekerden actief wijzen op de digitale mogelijkheden, waarbij hun suggesties onmisbaar zijn.
Naast de digitale wegen handhaafden we ook onze persoonlijke benaderingswijze met een goede bereikbaarheid aan de telefoon, al zien we het servicelevel om minstens 80% van de gesprekken te beantwoorden binnen 20 seconden onder druk staan in de laatste maanden van het jaar.
De Consumentenbond oordeelde begin 2017 dat Zorg en Zekerheid de zorgverzekeraar is die het beste de vragen van klanten beantwoordt; een gegeven dat we uitnutten in onze campagne. In de nameting van Gfk behaalt Zorg en Zekerheid een +7 score waar de totale markt een negatieve NPS score laat zien van -8. De hoge score geldt nog niet voor alle segmenten: onder millennials is deze aanzienlijk lager. In onze hele regio konden verzekerden terecht met vragen in onze verzekeringswinkels. Maar we constateren een afname van het bezoek aan de winkels met 22%. Het aantal bezoekers aan de negen servicepunten neemt zelfs nog sterker af. De wijze waarop onze klanten contact opnemen met ons verandert. We zullen de komende jaren daarom verder investeren in de online mogelijkheden.
Gemeenten en collectiviteiten
De stijging met 48.000 verzekerden in 2017 is mede te danken aan het afsluiten van twee nieuwe collectieve contracten voor de minima met de gemeenten Utrecht en Haarlem/Zandvoort. Voor mensen met een laag inkomen hebben we samen met de gemeenten een collectieve zorgverzekering ontwikkeld met aanvullende vergoedingen die voor deze mensen van belang zijn.
Dat omvat veel 100% vergoedingen, zodat zij niet direct een eigen bijdrage hoeven bij te betalen. Passend bij de vraag van die groepen richtten we de collectieve contracten met aantrekkelijke kortingen dusdanig in, dat de werknemers of leden daar het beste baat bij hebben. Het gemeente-contract Utrecht is verantwoordelijk voor de instroom van 18.000 nieuwe verzekerden, maar ook in Haarlem zien we een stijgend resultaat dankzij de samenwerking met de gemeente.>
Daarnaast bieden we ook collectieve verzekeringen aan met werkgevers, verenigingen en (thuis)zorginstellingen. Collectieve klanten geven Zorg en Zekerheid in de nameting van Gfk een 7.7 voor de totale dienstverlening. Men waardeert de informatievoorziening aan werkgever en werknemer en is vooral positief over het contact met de accountmanager. In 2017 sloten we in totaal 47 nieuwe collectieve contracten af met gemeenten, bedrijven en verenigingen.
Een scherp profiel
Zorg en Zekerheid neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus.
Dat betekent dat we de ontwikkelingen binnen de zorg en gezondheid op de voet volgen. En daar ook standpunten over inneemt die we actief uitdragen. In de pers, tijdens bijeenkomsten met stakeholders maar ook met de initiatieven die we ondernemen. Die aansluiten bij zorgtrends die we signaleren en waar we een antwoord op geven. Acties die ons meer ‘kleur op de wangen’ verschaffen. Waarmee we ons nadrukkelijk profileren en onze zichtbaarheid vergroten.
Een daarvan was in 2017 de zogenaamde campagne ‘Six Minute Stories’, een boekenreeks van 8 boekjes die we uitgaven. Een initiatief waarmee we met name millennials wilden motiveren om ten minste zes minuten per dag te gaan lezen en daarmee hun stressniveau te reduceren. Regelmatig lezen sterkt de gezondheid, zo wijst onderzoek uit. Wij staan voor positieve gezondheid. Voorkomen is beter dan genezen en juist deze groep wilden we aanmoedigen om voor even uit hun ‘rat race’ te stappen. Verschillende succesvolle en aansprekende schrijvers hebben een eigen verhaal speciaal op papier gezet. Die zijn overal in de regio verspreid en hebben op social media een groot bereik gehad.
Onderdeel van de Zorg en Zekerheid Groep is de Stichting Zorg en Zekerheid die samenwerkingsverbanden aangaat ten behoeve van een goede zorg en gezondheidsbevordering. Een van de initiatieven vanuit de Stichting bestaat uit de ondersteuning van het project Fietsmaatjes. Eenzame ouderen komen samen met vrijwilligers letterlijk in beweging op een speciale duofiets. Hiermee sluiten we aan bij een landelijke programma en in onze regio financieren we twee elektrische duofietsen voor de inwoners van Leiden en Leiderdorp.
Een mooi initiatief om mensen weer te betrekken bij de maatschappij. Met Fietsmaatjes worden de deelnemers uit hun isolement gehaald; dat is niet alleen goed voor de gezondheid maar ook voor hun geestelijk welbevinden. Bovendien levert de gezamenlijke activiteit plezier op. En technisch is er ook veel mogelijk. Als het trappen te zwaar wordt, biedt de elektrische fiets uitkomst.
Een ander project dat de Stichting een warm hart toedraagt is de deelname aan de JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) projecten in de regio. Vanuit het landelijke programma worden lokale, vernieuwende activiteiten ontwikkeld die alle bijdragen aan een omgeving waarin een gezonde leefstijl leuk en makkelijk wordt gemaakt.

Met meerdere voor het publiek zichtbare resultaten. Zoals Sport voor Nop in Leiden Noord. De gehele zomervakantie konden jongeren elke week begeleid sporten in de parken van Leiden. Een succesvolle pilot waar meer dan 400 kinderen aan deelnamen.
Dergelijke projecten worden door de Stichting financieel ondersteund. Onze filosofie is het klantenbestand gezond te houden. Dat levert in de toekomst een lagere premie op. Maar vooral een gezondere samenleving waarin mensen samen leven.
Zorginkoop
2017 was het jaar waarin Zorg en Zekerheid met succes gezamenlijk de zorginkoop voor de VRZ-verzekeraars (Zorg en Zekerheid, Eno en ONVZ) organiseerde. Hierin namen we duidelijk positie: we willen geen concessies doen aan de hoge kwaliteit en toegankelijkheid van zorg. Wel hebben we oog voor de betaalbaarheid en dus de kosten van de zorg. Na een intensief voortraject konden we in april ons gezamenlijke zorginkoopbeleid 2018 introduceren. Het succes bleek tijdens de najaarscampagne: er waren meer contracten afgesloten dan in 2016 waardoor Zorg en Zekerheid haar verzekerden een goed en dekkend aanbod aan zorg kon doen.
Toegankelijkheid
De toegankelijkheid van zorg was in 2017 in het algemeen prima. Uitzondering betrof de GGZ, waar we - net als in andere gebieden in Nederland - met regionale partijen onderzoeken hoe we de wachttijdproblematiek kunnen wegnemen. Ook voor enkele specialismen op het gebied van de medisch specialistische zorg hadden we te maken met te lange wachttijden.
Betaalbare zorg
We besteden veel energie aan de betaalbaarheid van de zorg, zodat we onze verzekerden een aantrekkelijke premie kunnen bieden. Hiertoe investeren we in een goede relatie met zorgaanbieders en de beschikbaarheid van data. Dit laatste is cruciaal: met deze data konden we ook in 2017 op basis van feiten constructieve gesprekken voeren met de zorgverleners om doelmatige en kwalitatief goede zorg in te kopen.
Integrale samenwerking
Zorg en Zekerheid zet hoog in op samenwerking met zorgaanbieders, gemeenten, het zorgkantoor en andere partijen. In 2017 zagen we wederom dat de regio in een toenemende mate bereid is tot integrale samenwerking; tussen aanbieders binnen de beroepsgroep maar ook tussen de verschillende sectoren. De nadruk wordt meer gelegd op doelmatigheid, integrale aanpak en eenduidigheid richting de klanten in plaats van onderlinge concurrentie. De afspraken op het gebied van eerstelijnsverblijf (ELV) zijn een goed voorbeeld van deze samenwerking. Zorg en Zekerheid kiest er als een van de weinige zorgverzekeraars bewust voor om geen plafond in te stellen voor eerstelijnsverblijven.
Wij vinden dat iedereen recht heeft op een eerstelijnsbed als het thuis even niet goed gaat. In 2017 zijn eveneens stappen gezet om een gezamenlijk coördinatiepunt van beschikbare eerstelijnsbedden op te zetten. Andere vormen van succesvolle samenwerking vinden plaats binnen de Stichting Transmuralis en Sleutelnet.
Eigen regie
Zorg en Zekerheid is groot voorstander van eigen regie en zelfredzaamheid. Daar gingen we voortvarend mee aan de slag in 2017. Zo organiseerden we een eigen Zorgdebat over dit onderwerp en schreven er diverse blogs over. Ook introduceerden we het project Wondzorg, in samenwerking met diverse zorgaanbieders. Hierbij krijgen mensen met chronische wonden betere en snellere zorg dicht bij huis.

Binnen de proeftuin Gezonde Zorg, Gezonde Regio werden proeven met thuismeten van de bloeddruk en met ‘deprescribing’ van medicijnen een succes. Hierbij kon de slimme datatool uit de proeftuin voor het eerst worden ingezet. In de proeftuin wordt nauw samengewerkt met innovatieve ICT-partijen, zorg- en patiëntenorganisaties.
Steeds meer huisartsen en gemeenten gingen, op initiatief van Zorg en Zekerheid, aan de slag met Welzijn en Bewegen op recept. Hetzelfde geldt voor het Positieve Gezondheidsconcept, waarbij niet de ziekte maar juist de mogelijkheden en wensen van mensen centraal staan. Samen met gemeenten in de regio zijn mooie stappen gezet op het gebied van ketenzorg dementie, de overgang 18-/18+ en wetgeving en valpreventie bij ouderen.
Speciaal voor jongeren was Zorg en Zekerheid in 2017 onverminderd actief op het gebied van Jongeren op Gezond Gewicht. In diverse gemeenten doken watertappunten en nieuwe beweeginitiatieven op, zoals Sport voor Nop in Leiden en StreetRulez in Beverwijk.
Binnen het project Klaver 4 is een groep jongeren een intensief en uniek traject ingegaan. Hierbij krijgen ze ondersteuning op het gebied van voeding en bewegen én wordt aandacht besteed aan de psychologische kant van de gedragsverandering. In 2018 verwachten we de eerste resultaten van dit project.
Gezond leven leeft
Zorg en Zekerheid wil dat zorg en gezondheid voor iedereen bereikbaar en betaalbaar is. In de zomer van 2017 onderzocht Zorg en Zekerheid hoe gezond Nederlanders leven. Bijna 600 mensen vulden online een vragenlijst in. Gezond leven leeft en de ondervraagden zien hierin zeker een rol voor hun zorgverzekeraar. In oktober ondervroegen we ons eigen klantenpanel. Zo’n 800 leden deden mee en de conclusie was: ons klantenpanel staat positief tegenover de initiatieven die Zorg en Zekerheid biedt om gezondheid te bevorderen en (her)kennen deze ook.
In 2017 zijn we in co-creatie met patiënten en zorgaanbieders gestart fricties in het leven van hartpatiënten in kaart te brengen. Ook hier focussen we niet alleen op de medische fricties maar kijken ook naar andere elementen van Positieve Gezondheid. Eenzelfde traject is opgestart speciaal voor mensen die geen gebruik hoeven maken van zorg. Hierbij ligt de nadruk op een gezonde voeding, sportieve voorkeuren en voldoende ontspanning.
Medewerkers
2017 was het jaar waarin een nieuwe koers werd uitgezet, allerlei multidisciplinaire teams werden opgestart om onze veranderambities te verwezenlijken en we heel veel nieuwe verzekerden mochten verwelkomen.
Terugkijkend op het afgelopen jaar werd het nieuwe businessplan geïntroduceerd aan alle medewerkers. Begrippen als profilering, toegevoegde waarde, nieuwe innovatieve concepten en optimalisering van de dienstverlening staan daarin centraal. De uitdaging die voor ons ligt is: hoe komen we tot een wendbare organisatie en houden we onze beheerskosten binnen de perken?
Naar aanleiding van het nieuwe businessplan werd gestart met het project De Digitale Verander Kalender. Een project waarin vele medewerkers in multidisciplinaire teams werkten aan het verwezenlijken van onze veranderambities. In het Sociaal Verslag is te lezen waar de teams mee bezig zijn geweest en welke belangrijkste successen in 2017 zijn geboekt.
Uiteraard is ook in 2017 weer veel tijd besteed aan de vitaliteit van onze medewerkers. Zo werd er onder andere een Preventief Medisch Onderzoek aangeboden aan alle medewerkers van Zorg en Zekerheid. Zaken die opvielen hadden vooral betrekking op risicofactoren en welvaartziektes. Daarom moeten we met zijn allen blijven bewegen en oppassen dat we niet teveel kilo’s met ons meedragen. Onze Commissie WelZZijn sprong daar met haar activiteiten weer mooi op in. Tegelijkertijd gaven medewerkers aan dat zij afwisseling en zelfstandigheid in het werk, leermogelijkheden en de relatie met de direct leidinggevende belangrijke aandachtspunten vinden!
In het kader van continue ontwikkeling wisselden we in 2017 de eerste ervaringen uit over het koersgesprek en ons e-learning platform Studytube. Deze twee HR-instrumenten deden in 2016 hun intrede in onze organisatie. Daarnaast zijn 225 medewerkers, nadat zij in 2016 hun Wft-zorg diploma hadden behaald, in 2017 gestart met het behalen van de verplichte PE-punten en werd een Permanent Actueel programma opgestart.
In de vaste rubriek: “Terug de collegebanken in” gaven medewerkers hun persoonlijke ervaringen weer over de door hun gevolgde opleidingen.
Tot slot hield in 2017 de toenmalige samenstelling van Multizorg VRZ op te bestaan en is een nieuw samenwerkingsverband tot stand gekomen. Deze ontwikkeling bracht met zich mee dat er zorginkopers en beleidsmedewerkers in dienst zijn gekomen bij Zorg en Zekerheid en dat onze medewerkers Contractbeheer een keuze kregen om of mee te gaan naar het Shared Service Centrum in Houten of een bemiddelingstraject in te gaan naar ander werk. Samengevat was 2017 een bewogen jaar waarin veel is gebeurd. We hebben met elkaar mooie stappen gezet in onze koersrealisatie, veel nieuwe verzekerden mogen begroeten en bestaande weten te behouden.

Beleggingsbeleid
Zorg en Zekerheid moet voldoende vermogen aanhouden zodat onder alle omstandigheden de zorgkosten kunnen worden betaald. We beleggen daarom met name met als doel om het vermogen in stand te houden. Betrouwbaarheid en integriteit zijn kernwaarden voor Zorg en Zekerheid. Daarom vinden we het vanzelfsprekend om maatschappelijk verantwoord (duurzaam) te beleggen. Bij onze beleggingsactiviteiten houden we dan ook nadrukkelijk rekening met ESG-criteria (Environment, Social, Governance).
Governance
In het door de RvB goedgekeurde Treasury Statuut zijn de doelstellingen van de beleggingsportefeuille vastgelegd en de randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan. De randvoorwaarden hebben zowel betrekking op de risico’s als op een maatschappelijk verantwoorde invulling van de beleggingsportefeuille.
In het Treasury Statuut zijn waarborgen aangebracht ten aanzien van de solvabiliteitspositie en de liquiditeitspositie, zodat Zorg en Zekerheid in continuïteit kan voldoen aan alle financiële verplichtingen en aan de wettelijke solvabiliteitseisen.
De beleggingscommissie is belast met de uitvoering van het beleggingsbeleid conform het Treasury Statuut. De beleggingsresultaten worden besproken in de ACRC en de RvC.
Het vermogensbeheer is uitbesteed aan professionele vermogensbeheerders. De beleggingscommissie bepaalt zelf, binnen het mandaat van het Treasury Statuut, de verdeling van de portefeuille over de verschillende beleggingscategorieën en beslist over de producten waarin belegd wordt binnen de categorieën. In de vermogensbeheerovereenkomsten en mandaten is vastgelegd dat de externe vermogensbeheerders de portefeuille invullen conform het Treasury Statuut. De beleggingscommissie selecteert de vermogensbeheerders, monitort de resultaten op basis van openbare benchmarks en ziet erop toe dat de vermogensbeheerders de overeenkomsten en mandaten naleven.
Strategie
Aan de wettelijk vereiste solvabiliteitspositie moet in continuïteit worden voldaan. Daarom heeft Zorg en Zekerheid een prudent risicokader ontwikkeld voor het totale vermogen dat gebaseerd is op het uitgangspunt dat de interne normsolvabiliteit niet neerwaarts wordt doorbroken als gevolg van het financieel beheer. Hiertoe is bepaald welk risico Zorg en Zekerheid wenst te lopen bij verschillende solvabiliteitsratio’s. De portefeuille is sterk gedifferentieerd over meerdere beleggingscategorieën (zowel vastrentend als aandelen) waarin wereldwijd wordt belegd.
De beleggingsportefeuille is ingericht op basis van een strategische studie, die eind 2015 is uitgevoerd door een onafhankelijke externe expert. Op basis van deze studie is de portefeuille in 2016 en 2017 stapsgewijs enigszins aangepast. De studie toonde namelijk aan dat de portefeuille robuuster gemaakt kon worden door een deel van het aandelenrisico af te bouwen en te verplaatsen naar de vastrentende portefeuille door daarin meer diversificatie aan te brengen.
Daarmee wordt het verwachte rendement hoger bij een gelijkblijvend risico en is de verwachte volatiliteit van de portefeuille lager. De beleggingscommissie herijkt minimaal jaarlijks de omvang en samenstelling van de beleggingsportefeuille. Dat gebeurt op basis van de aanwezige en de vereiste solvabiliteit; zowel de actuele waarden als de verwachte waarden voor de middellange termijn.
Maatschappelijk verantwoord beleggen
Zorg en Zekerheid is zich bewust van haar verantwoordelijkheid ten aanzien van mens en milieu. Bij een betrouwbare en integere organisatie past een verantwoorde beleggingsportefeuille. Rendement en verantwoordelijkheid hoeven daarbij geen tegenstellingen te zijn. Zorg en Zekerheid kiest voor het uitsluiten van producenten van controversiële wapens en tabak én organisaties die stelselmatig één of meer principes uit de UN Global Compact schenden. Daarnaast zijn grondstoffen als categorie uitgesloten om een ongewenste impact op de prijsvorming van agrarische grondstoffen te voorkomen.
Bovendien zijn we er van overtuigd dat een positieve selectie op basis van ESG-criteria een toegevoegde waarde levert aan de beleggingsportefeuille. Bij de aanpassingen in de beleggingsportefeuille in 2016 en 2017 hebben we nadrukkelijk onze wensen en uitgangspunten op het gebied van maatschappelijk verantwoord beleggen toegepast. De beleggingen zijn waar mogelijk nu volledig ondergebracht in ESG fondsen, waarbij ook producenten van tabak zijn uitgesloten.
Zorg en Zekerheid voldoet aan toepasselijke wet- en regelgeving zoals:
- Wet op het financieel toezicht (Wft);
- Besluit prudentiële regels voor de uitbesteding van werkzaamheden;
- Code Duurzaam Beleggen van het Verbond voor Verzekeraars.

Zorg en Zekerheid onderschrijft bovendien de waarden zoals vastgelegd in de UN Global Compact Principles. De externe vermogensbeheerders die de portefeuille beheren, zijn zeer actief op het gebied van maatschappelijk verantwoord beleggen. De beleggingscommissie bespreekt de toepassing hiervan periodiek met de vermogensbeheerders en past indien nodig de portefeuille aan. De volgende instrumenten worden ingezet:
Beleidsinstrument Negatieve selectie
- Zorg en Zekerheid belegt niet in organisaties die betrokken zijn bij controversiële wapenhandel, waaronder massavernietigingswapens, nucleaire wapens, chemische wapens, landmijnen en clusterbommen. Producenten van tabak worden zoveel mogelijk uitgesloten.
- Zorg en Zekerheid streeft er tevens naar om niet te beleggen in organisaties die zich stelselmatig schuldig maken aan het schenden van één of meerdere principes uit de UN Global Compact.
- Aan de hand van rapportages wordt periodiek met vermogensbeheerders de portefeuille doorgenomen. De beleggingscommissie kan op basis daarvan besluiten tot aanpassingen in de portefeuille.
- De vermogensbeheerders hebben uitsluitingslijsten die openbaar worden gemaakt.
Beleidsinstrument Positieve selectie
- Zorg en Zekerheid past positieve selectie toe op basis van Environmental, Social and Governance-criteria. Bij de selectie van externe vermogensbeheerders en bij de selectie van fondsen waarin wordt belegd, is het beleid op het gebied van positieve selectie één van de criteria.
- Periodiek wordt met vermogensbeheerders het gevoerde beleid besproken. De beleggingscommissie kan op basis daarvan besluiten tot aanpassingen in de portefeuille.
- Vanuit risico-rendement afwegingen kan er voor gekozen worden om een deel van de portefeuille onder te brengen in passieve fondsen. Zorg en Zekerheid belegt alleen in passieve fondsen die ESG-criteria toepassen bij de selectie (ESG- ofwel SRI-fondsen).
Beleidsinstrumenten Engagement en Stembeleid
Het aangaan van de dialoog kan effectiever zijn dan het uitsluiten van beleggingen. Het gevoerde engagementbeleid en stembeleid wordt periodiek met de vermogensbeheerders besproken en kan worden meegewogen als één van de selectiecriteria bij het uitbesteden. De vermogensbeheerders publiceren regelmatig over hun stembeleid.