Zo doet Zorg en Zekerheid mee aan ‘Zorg voor Energie’

De zorgsector gebruikt veel energie. Dat past niet bij de gezamenlijke ambitie om duurzame zorg te leveren. Daarom gaan ruim 220 zorgaanbieders met 4.200 zorglocaties en zo’n 520.000 medewerkers in de campagneweek Zorg voor Energie van 9 t/m 13 oktober aan de slag om energieverspilling tegen te gaan en kosten te besparen. Ook ActiVite, Topaz en Zorg en Zekerheid doen mee. “Deze week gaan we volop met elkaar in gesprek over duurzaamheid”,zegt bestuursvoorzitter Ton van Houten. “Laten we elkaar inspireren met mooie voorbeelden, voor hier en thuis.”
duurzaamheid, man, tuinieren, zon

Zorg en Zekerheid werkt al jaren aan het verduurzamen van zijn zorginkoop, beleggingen en eigen bedrijfsvoering. Dat laatste uit zich onder andere in zonnepanelen, een warmtepomp, een eigen groente- en kruidentuin (met bijen- en insectenhotel) en 14 verschillende afvalstromen.

Ledverlichting

Om écht het verschil te kunnen maken, is draagvlak en betrokkenheid van álle medewerkers van groot belang. “Daarom zijn we afgelopen vrijdag gestart met het vervangen van de huidige verlichting door ledverlichting”, vertelt programmaleider Duurzaamheid Stephanie Zijtveld. “Daar merkt iedere medewerker deze week iets van, want je kunt niet op je 'vaste' werkplek terecht. Zo vragen we aandacht voor het energieverbruik. Op termijn besparen we met de vervanging bijna 25% energie en verminderen we de CO2-uitstoot met zo’n 92.000 kg per jaar."

En daar blijft het niet bij: vanaf vandaag neemt Zorg en Zekerheid afscheid van de wegwerkbekers. Stephanie: "Dat doen we net als bij de ledverlichting stap voor stap. Ook kookt ons bedrijfsrestaurant deze week geheel vegetarisch en bieden we zelfs plantaardige opties aan.”

Ideeën voor op de werkvloer en thuis

Met de campagne wil Zorg en Zekerheid zijn medewerkers aanzetten tot verduurzaming op de werkvloer én zo mogelijk ook thuis. “Ga deze week met elkaar in gesprek en vertel over je eigen ervaringen”, vertelt Stephanie Zijtveld. “Het delen van kennis en mooie voorbeelden geeft al veel inzicht. Bewust worden wat je klimaatimpact is op mens en milieu en vooral de verborgen impact is daarmee echt een eyeopener. Terugdringen van verspilling, kijken naar hergebruik en andere menukeuzes spelen hierin een belangrijke rol.”

Dat gezond en duurzaam prima samengaat, bewijst ook de pay-off van Zorg en Zekerheid: beter in jouw buurt. “Wat is er leuker om met elkaar in gesprek te gaan en te bewegen? Daarom zijn de tandemtaxi’s ook deze week beschikbaar, voor een goed gesprek en een fietstochtje in de buurt. In de hal staan verder smoothiefietsen, waarop je samen én duurzaam je eigen gezonde smoothie bij elkaar kunt fietsen. Gemaakt van plantaardige zuivel, versie vruchten en groente.”

Over de campagne

Met de energiebesparingscampagne Zorg voor Energie zetten zorgorganisaties hun medewerkers aan tot verduurzaming op de werkvloer én zo ook thuis. Met de campagne wil Milieu Platform Zorgsector (MPZ) verduurzaming van organisaties in de zorg versnellen, samen met het Expertisecentrum Verduurzaming Zorg en de zorgbranches ActiZ, de Nederlandse ggz, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra. Zorg en Zekerheid kiest er volgens Stephanie Zijtveld voor niet alleen te focussen op energieverbruik. “Wij gaan een stapje verder: bij ons wordt Zorg voor Energie in alle opzichten een duurzame week.”