Zorg en Zekerheid tekent Green Deal 3.0

Vandaag kunnen zorgorganisaties en zorgverzekeraars de Green Deal Duurzame Zorg ondertekenen. Ook Zorg en Zekerheid doet dit, omdat we het afgelopen jaar via zorginkoop, onze eigen bedrijfsvoering en beleggingsbeleid voor zowel de zorgverzekeraar als het zorgkantoor duurzame stappen hebben gezet. En daar zijn we trots op.

DUURZAAMHEID

De zorgsector stoot een grote hoeveelheid CO2 uit. Ook is er veel afval door eenmalig gebruik van hulpmiddelen. Steeds meer zorgaanbieders en zorgprofessionals willen dat de zorg meer bijdraagt aan een gezonde leefomgeving. Daarom hebben brancheorganisaties uit de zorg, van zorgverzekeraars en van banken samengewerkt aan een nieuwe Green Deal. Dit proces werd mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De brancheorganisaties tekenden de Green Deal 3.0 op 4 november.

Vandaag kunnen individuele organisaties hun steun kenbaar maken. Ook is er gelegenheid met elkaar in gesprek te gaan over de vijf thema’s van de Green Deal:

1. Bevorderen van gezondheid
  2. Bevorderen van bewustwording en kennis over impact van de zorg op milieu en klimaat envice versa
  3. Verminderen CO2-emissie van gebouwen, energie en vervoer
  4. Circulair en spaarzaam met grondstoffen en materialen werken
  5. Verminderen van de milieubelasting van medicatie(gebruik)

ZORG EN ZEKERHEID EN DUURZAAMHEID

Duurzaamheid staat bij Zorg en Zekerheid hoog op de agenda. In ons beleggingsbeleid, maar ook in onze eigen bedrijfsvoering en zorginkoop zijn het afgelopen jaar mooie stappen gezet. Omdat wij al 200 jaar geloven in regionale samenwerking ligt hier al een duurzame infrastructuur van verbinding en vertrouwen met zorgorganisaties en gemeenten.

Samenwerking is de groene én gouden sleutel tot verdere verduurzaming van de regio.

Zorg en Zekerheid is en blijft met alle relevante partijen in gesprek, om gezamenlijk de duurzame uitdagingen en mogelijkheden te bespreken. In onze zorginkoop stimuleren wij zorgorganisaties verspilling en vervuiling tegen te gaan, bijvoorbeeld door de inzet van e-healthtoepassingen. Daarnaast werken we via brancheorganisatie ZN samen aan het verduurzamen van de gehele zorgsector.

VOORBEELDEN

Duurzaamheid is wat Zorg en Zekerheid betreft ook het bieden van passende zorg, de juiste zorg op de juiste plek en Positieve Gezondheid. Door efficiëntere inzet hoeft zorgpersoneel minder kilometers te maken, ervaren zij meer werkplezier en hebben zij meer tijd voor hun patiënten. Niet alle zorg hoeft immers medisch te zijn. Dit speelt bij telemonitoring (huisarts en ziekenhuis), bij Welzijn op Recept maar ook bij zorg in de wijk (met inzet van domotica, beeldbellen en medicijndispensers).

Met zowel Alrijne als het Spaarne Gasthuis hebben we daarnaast afspraken gemaakt voor de behandeling van eenvoudige botbreuken en verstuikingen. Hiermee wordt bespaard op het gebruik van gips. Verder biedt Zorg en Zekerheid een (gratis) medicijncheck voor oudere verzekerden die meerdere medicijnen gebruiken en steunen wij (pilots rondom) describing van medicijnen bij de huisarts.

Wij verduurzamen ook onszelf en onze omgeving. Dat doen wij onder andere met een duurzaam beleggingsbeleid, initiatieven op het gebied van financiële gezondheid, gezonde projecten in de buurt (via de Stichting Zorg en Zekerheid), duurzaam werkgeverschap en onze eigen bedrijfsvoering.

Meer informatie: Al meer dan 150 organisaties tekenen de nieuwe Green Deal Zorg