Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

  • Home
  • Zorgverzekeringen
  • Wat wordt vergoed?
  • Zorg regelen
  • Service en contact
  • MijnZZ
  • Wat wordt vergoed?
  • Zorgverlener vinden
  • MijnZZ
  • Betalen
  • Zakelijk
  • Zorgprofessionals
  • Over ons
  • Zoeken
  • MijnZZ

Zoeken

Sluiten
  1. Home
  2. Service en contact
  3. Vergoedingsinformatie
  4. Toestemming aanvragen

Toestemming aanvragen voor zorg

Voor sommige soorten zorg is het noodzakelijk dat jouw zorgverlener vooraf toestemming (een machtiging) bij Zorg en Zekerheid aanvraagt. Je leest hier voor welke soorten zorg een aanvraag nodig is en wat de procedure is.

Jouw zorgverlener dient de aanvraag in

Jouw zorgverlener weet voor welk soort zorg toestemming nodig is. Dit kan afhankelijk zijn van de afspraken die wij met de zorgverlener hebben gemaakt. De zorgverlener dient de aanvraag bij ons in.

Voor welke zorg moet van tevoren toestemming worden aangevraagd?

Onder andere voor deze zorg heb je voorafgaand aan de behandeling toestemming nodig:

  • bepaalde geneesmiddelen
  • hulpmiddelen
  • zittend ziekenvervoer
  • geplande behandelingen in het buitenland
  • (plastische) chirurgie
  • bijzondere mondzorg
  • wijkverpleging meer dan 12 uur

Als een machtiging noodzakelijk is, lees je dit in de Vergoedingenzoeker.

Je hebt zelf geen formulier nodig

De machtigingsprocedure

  • Jouw zorgverlener zorgt voor het machtigingsformulier, vult deze in en verstuurt deze naar Zorg en Zekerheid. Hij of zij verstrekt het machtigingsformulier. Je hoeft zelf dus niets te doen.
  • Wij reageren binnen 15 werkdagen op de aanvraag. Dit doen we door jou en de zorgverlener een brief te sturen. Soms is het voor de beoordeling noodzakelijk dat wij aanvullende informatie opvragen bij de zorgverlener. Soms leggen we een aanvraag voor aan onze adviserend arts. In beide gevallen kan het dan langer duren voordat jij en de zorgverlener een bericht van ons krijgen.
  • Als wij toestemming geven, krijgen jij en jouw zorgverlener een brief van ons waarin we vermelden waarvoor wij specifiek toestemming geven. De geldigheid van de machtiging kan beperkt zijn in tijd, geld en aantallen en kan per zorgsoort verschillen.
  • Als wij geen toestemming geven, dan lees je dat ook in de brief. Hierbij geven we aan waarom de aanvraag is afgewezen.
  1. Heb je de informatie die je zocht gevonden? Ja Nee

    Bedankt voor je feedback!

    Er is een fout opgetreden. Wil je het later nog een keer proberen?


    Welke informatie verwachtte je hier te vinden? Laat het ons hieronder weten, zodat wij de informatie kunnen verbeteren. Let op: heb je een persoonlijke vraag? Stuur ons dan een e-mail.

    Typ jouw tips en suggesties!

    Verder lezen

    • Vergoeding vinden
    • Vergoedingen niet gecontracteerde zorg

Heb je een vraag?

  • Vind jouw antwoord online of neem persoonlijk contact met ons op. Wij helpen je graag!

Meer informatie

  • Over ons | Werken bij | Pers
  • Zorgkantoor

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
English
  • Privacy en cookies
  • Disclaimer