

Wat hield het in?
De opleiding bestaat uit drie modules. De eerste
module is een zelfstudiepakket dat afgesloten werd
door een examen. Voor de tweede en derde module
was er per module een klassikale bijeenkomst van
een paar dagen waarbij verschillende sprekers uit
de praktijk de onderdelen van de module toelichtten.
De tweede module werd afgesloten door een
praktijkopdracht en de derde module door een
examen over al het geleerde in module 1 tot en met 3.
De inhoud van de modules varieerde van informatie
over compliance, de betreffende wet- en regelge-
ving, de toezichthouders en een onderdeel over de
bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering
in financiële organisaties. Tijdens de klassikale
bijeenkomsten werd veel aandacht besteed aan
de praktische toepassing van het geleerde.
Wat zijn je ervaringen?
Vooral de klassikale bijeenkomsten met boeiende
sprekers, onder andere van DNB en de AFM, wa-
ren erg interessant om bij te wonen. Met name het
praktische onderdeel van deze sessies was erg leuk
en leerzaam. Hierbij werd de groep deelnemers in
kleinere groepjes opgedeeld waarbij elke groepje
een eigen casus kreeg om verder uit te werken.
Tijdens dit samenwerken werd al snel duidelijk dat
er onder de deelnemers veel verschil was in het soort
organisatie, de cultuur en de ervaring die ze in hun
functie hadden opgedaan. Dit werd bevestigd tijdens
de presentatie van de aanpak die elk groepje had
gekozen om de casus op te lossen. Tijdens de
bijeenkomsten was ook veel ruimte voor vragen,
discussie en leerzame anekdotes. Dit was heel
waardevol, omdat niet elke situatie een pasklaar
antwoord heeft. Een gekozen oplossing moet wel
binnen de cultuur van de organisatie passen.
Wat brengt het of heeft het je gebracht in je werk?
De opleiding heeft me een verdieping van mijn kennis
op compliance gebied gebracht. Daarnaast heeft het
me ook handvatten aangereikt waardoor ik bepaalde
compliance vraagstukken en compliance risico’s
beter kan inschatten. Dit zorgt ervoor dat ik een
beter beeld heb van de afwegingen en mogelijke
gevolgen in bepaalde situaties.
In september 2015
mocht Truus van Delft,
Secretaresse,
haar diploma HBO Office
Management in ontvangst
nemen van het NCOI
Waarom gedaan?
Om twee redenen: ten eerste omdat ik meer vrije tijd
kreeg en ten tweede omdat ik meer uit mijn vak als
secretaresse wilde halen. Scholing/opleiding is altijd
bespreekbaar en wordt gestimuleerd in de
coachingscyclus. Voor mij was nu de tijd rijp om
een opleiding te volgen. Daarop reageerde mijn
leidinggevende zeer enthousiast.
Waar hield het in?
Ik heb van 2013-2015 een 2-jarige HBO-opleiding
Officemanagement gevolgd. De opleiding bestond
uit 6 modules, vijf moduleopdrachten en één
schriftelijk examen. De opleiding werd afgesloten
met een eindopdracht, waarin al het geleerde van
de afgelopen twee jaar in verwerkt moest worden.
De modules die ik gevolgd heb, zijn: management-
vaardigheden, communicatie, managementsupport,
management en organisatie, projectmanagement en
personeelsmanagement. Twee moduleopdrachten,
communicatie en managementvaardigheden werden
afgesloten met een reflectieverslag. Daarin moest ik
een actuele casus SMART beschrijven en aangeven
hoe ik dit had ervaren, wat ging er goed en wat kon
er beter? Verder beschreef ik bij projectmanagement
een project in een stroomschema. In de module
managementsupport heb ik de afdeling Facilitaire
Zaken beschreven. Ik keek daarbij naar het nieuwe
werken, het LEAN-principe, daarbij moest ik ook
aangeven wat de verbeterpunten waren. Dit werd mij
ook gevraagd bij de module personeelsmanagement,
wat betreft de werkdruk en rolduidelijkheid.
De module management en organisatie werd
afgesloten met een schriftelijk examen waarin
organisatiekunde, bedrijfsprocessen,
organisatieontwikkeling aan de orde kwamen.
In de eindopdracht werd de samenhang van
de modules door middel van een praktijkgericht
onderzoek beschreven. Mijn onderzoek ging over
de structuur, benutting en werkzaamheden van
het secretariaat.
Sociaal jaarverslag 2015
❘
19