

Verder kwam aan bod de werking van de hersenen,
je waarneming en bewustzijn, persoonlijkheid en
motivatie, sociaal psychologische processen en
globaal psychische problemen en therapievormen.
Dit jaar gaan we dieper in op de sociale psychologie,
groepsprocessen, persoonlijkheid, persoonlijke groei
en zelfinzicht. En volgend jaar staan de onderwerpen
coaching en begeleidingskunde centraal.
Wat zijn je ervaringen?
De opleiding is best pittig, maar erg interessant.
Het geeft je meer inzicht in jezelf, maar ook van
de personen, familie en collega’s, om je heen.
Je leert situaties te bekijken via verschillende
invalshoeken en mee te denken hoe jij zou reageren
bij bepaalde gebeurtenissen. Volgend jaar hoop
ik gesprekken te gaan voeren waarbij je goed leert
luisteren naar elkaar en hoop ik nog meer zelfinzicht
te krijgen.
Wat brengt het of heeft het je gebracht in je werk?
Als secretaresse heb je te maken met dienstverlening
en verschillende type mensen en afdelingen. Het is
fijn dat je leert kijken naar gedragingen van personen
en niet meteen een oordeel daarover hebt. Ik hoop
in de organisatie medewerkers te motiveren om een
plezierige werksituatie te creëren. Want mijn motto is
“je bent zelf verantwoordelijk voor een leuke
werkplek!”. En wie weet wat de toekomst nog brengt.
Medio 2015 slaagde
Paul Nibbelink, Marketeer,
voor zijn opleiding
NIMA-A bij het NCOI
Waarom gedaan?
Eind 2013 startte ik met NIMA-A bij NCOI. Ik maakte
namelijk na de zomer van 2013 de overstap van de
afdeling AWBZ naar de afdeling Marketing. NIMA-A
is eigenlijk de fundering van het Marketingvak –
de theoretische basis.
Wat hield het in?
Zoals ik al schreef, is NIMA-A de marketingfundering.
Marketing combineert economie, psychologie en
sociologie en ontrafelt alles in theorie wat er nodig is
om een consument een product te laten kopen of
een dienst te laten afnemen en alles wat er nodig is
vanaf de grondstof tot de plek van die uiteindelijke
koop.
Ik schreef me in voor een klassikale opleiding, alleen
door gebrek aan belangstelling liet ik mij verleiden
tot de digitale opleiding. Dat is thuis volgens een
planning 625 bladzijdes doornemen, absorberen en
opdrachten maken met een docent op afstand. De
opleiding sluit je af met een examen. Dat examen
bestaat uit 2 delen. Een multiple-choice deel en een
deel met een aantal casussen.
Wat zijn je ervaringen?
Ik ben erachter gekomen dat digitaal leren niet
mijn ding is. Ik ben toch meer van de interactie met
andere cursisten en een docent. Je leert daardoor
ook meer over een aanpak in een ander bedrijf. De
opleiding vond ik goed te doen naast het werk bij ZZ,
mijn voetbaltrainerschap en de ZZ-band.
In december 2014 ging ik op voor het examen,
haalde wel het 1e deel en kwam door een
ingewikkelde statische casus tekort voor het 2e deel.
In juni 2015 herkanste ik dat deel met succes.
Wat brengt het of heeft het je gebracht in je werk?
De theoretische fundering die ik geleerd heb, gebruik
ik in meer of mindere mate vrijwel elke werkdag.
Ik heb nu veel meer inhoudelijke kennis, die ik
gebruik bij het uitvoeren van mijn werkzaamheden.
Daarnaast helpt deze kennis mij om van het werk van
mijn collega’s binnen de afdeling Marketing en ook
binnen de afdeling Communicatie beter te begrijpen.
Saskia Butler-Verschue-
ren, Medewerker Gover-
nance, Risk & Compliance,
startte in september 2014
met haar opleiding Leer-
gang Compliance Officer
bij het Nederlands
Compliance Instituut
Waarom gedaan?
Zorg en Zekerheid gaf mij de mogelijkheid om naast
mijn werk de opleiding Leergang Compliance Officer
te volgen. De reden voor mij om deze opleiding
te volgen, was om meer inzicht te krijgen in het
werkgebied van compliance, het behandelen van
compliance vraagstukken en het beheersen
van compliance risico’s.
18
❘
Sociaal jaarverslag 2015