Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 28 Next Page
Page Background

Terug de

collegebanken in

In deze terugkerende rubriek laten we mede-

werkers aan het woord die recent individuele

opleidingen hebben gevolgd. Voor de ene

medewerker is het volgen van een opleiding of

cursus een steeds terugkerend gebeuren, voor

de ander een hernieuwde kennismaking met

de collegebanken. Achtereenvolgens vertellen

Joke van Dorsselaer, Mariëtte Aniba,

Paul Nibbelink, Saskia Butler-Verschueren,

Truus van Delft en Willem Schoneveld waarom

zij een opleiding hebben gevolgd, wat deze inhield

en wat ze met het geleerde in de praktijk doen.

In april 2015 startte

Joke van Dorsselaer,

Senior Accountmanager

Collectieve Markt, een

post-HBO opleiding

Register Adviseur

Integraal Gezondheids-

management / Duurzame

Inzetbaarheid (RAIGM/DI)

bij Avans+

Waarom gedaan?

Ik merk dat duurzame inzetbaarheid steeds meer

een actueel gespreksonderwerp is bij werkgevers.

Daarnaast krijg ik in mijn werk als Senior

Accountmanager Collectieve Markt steeds vaker

de vraag wat Zorg en Zekerheid hierin voor een

werkgever kan betekenen. Daarom ben ik de

opleiding RAIGM/DI bij Avans+ gaan volgen.

Wat hield het in?

De opleiding gaat over duurzame inzetbaarheid.

Met de ontgroening en de vergrijzing van de

(beroeps)bevolking en de verschuiving van de

pensioengerechtigde leeftijd vormt duurzame

inzetbaarheid een steeds belangrijker thema.

Duurzame inzetbaarheid gaat niet alleen om

gezondheidsmanagement of vitaliteit, maar ook om

flexibiliteit, mobiliteit en cultuur & leiderschap binnen

organisaties. Hierbij is de dialoog tussen werkgever

en werknemer van belang. Tijdens de opleiding

heb ik geleerd om duurzame inzetbaarheid binnen

organisaties inzichtelijk te maken en om te adviseren

welke interventies noodzakelijk zijn op korte en lange

termijn om de inzetbaarheid (productiviteit) van

werknemers te verhogen. Door te meten kunnen

tevens de effecten van interventies inzichtelijk

worden gemaakt en is het mogelijk om deze direct

te vertalen naar toegevoegde waarde voor een

organisatie of om deze, waar nodig, bij te sturen.

Wat zijn je ervaringen?

Het volgen van een opleiding naast mijn werk was

soms best pittig. Vooral in periodes dat het extra

druk was op kantoor. Ook het schrijven van een

masterplan was nieuw voor mij en was veel meer

werk dan ik had verwacht. Maar nu mijn masterplan

af is en akkoord is bevonden ben ik eigenlijk best

trots dat ik dit toch maar “even” naast mijn werk heb

gedaan.

Wat brengt het of heeft het je gebracht in je werk?

Met alle kennis die ik heb opgedaan tijdens de

opleiding kan ik werkgevers nog beter adviseren

op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Ook kan

ik mijn ervaringen gebruiken binnen Zorg en

Zekerheid als lid van de Commissie WelZZijn.

In september 2015 startte

Mariëtte Aniba,

Secretaresse, met de

opleiding Psychologie en

Coaching bij het NCOI

Waarom gedaan?

De belangrijkste redenen om deze opleiding te gaan

volgen zijn dat ik een HBO-diploma wil behalen en

dat ik mij graag persoonlijk ontwikkel in een

vakgebied waarin ik veel interesse heb. Wanneer ik

vroeger het woord examen hoorde of het woord

presteren dan sloeg bij mij meteen de stress toe.

Ik was blij dat ik na mijn MBO-opleiding meteen kon

gaan werken. De wens om ooit een HBO-opleiding

Psychologie te volgen heb ik al heel wat jaren.

Vorig jaar heb ik de verkorte MHBO studie

psychologie gevolgd om eerst te kijken wat het is

om weer in de collegebanken te zitten en zeven uur

huiswerk per week te hebben. Toen ik dat met goed

resultaat had afgerond besloot ik om de gehele

opleiding te volgen. Ik ben dan ook heel blij dat

Zorg en Zekerheid mij voor 50% hierin steunt.

Het vakgebied van de psychologie is zo reuze

interessant!

Wat hield het in?

Vorig jaar begon ik met de module Algemene

Psychologie. Ik maakte kennis met de verschillende

stromingen die er binnen de psychologie zijn zoals

onder andere die van Freud (psycho-analytische

perspectief).

Sociaal jaarverslag 2015

17