Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid

Negeren als timemanagementtechniek

Een van de meest onderschatte timemanagementtechnieken is die van het negeren. Je kunt er veel tijd en vervelende energie mee besparen. Door ergens niet op in te gaan, blijven de problemen klein. Je reageert bijvoorbeeld niet op onzinnige mailtjes, doet net of je onhandige opmerkingen niet hoort en schenkt geen aandacht aan onwenselijk gedrag. Dat scheelt mogelijk een extra taak, een gespannen sfeer of een vervelende ergernis.

Kalmte en wijsheid

Negeren heeft een negatieve bijklank, maar getuigt juist van kalmte en wijsheid. Je laat je niet meteen op stang jagen, legt niet op elke slak zout en voorkomt dat je energie steekt in negativiteit of details. Een leidraad:

  1. Diep niet elk probleem uit. Focus liever op oplossingen.
  2. Stap over fouten heen. Waar gehakt wordt vallen spaanders.
  3. Ga niet in op roddel en achterklap.
  4. Laat 'leuke ideeën' eens aan je voorbijgaan.
  5. Negeer luie vragenstellers.
  6. Wees geen redder. Gun anderen een leermoment.

Begin met onschuldige situaties en maak geen misbruik van de techniek door bijvoorbeeld mensen te kwetsen of anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen. Negeren kan jou helpen meer rust te ervaren, mits je werkelijk los kunt laten. Maar gaat het gepaard met negativiteit, dan heeft het juist een averechts effect.

Lees meer over professional organizer Martine Vecht.