Zorg en Zekerheid Jaarbericht 2012 - page 10

10
deskundigen in opdracht van ZN heeft een reinigende
werking gehad. Een aantal zorgverzekeraars heeft door
de vertraging in de contractering hun contracten alsnog
kunnen aanpassen. Het goede nieuws is dat partijen en
dus ook Zorg en Zekerheid afspraken hebben gemaakt
binnen de afgesproken groeiruimte van 2,5%, wat een
compliment voor de markt is, maar ook een belangrijk
signaal naar de politiek. Partijen zijn in staat in een
marktwerkingsmodel de kosten te beheersen en hun
aandacht bij inkoop te verleggen naar kwaliteit en
doelmatigheid in plaats van naar maximalisatie van
omzet. Het convenant tussen partijen was hiervoor
voorwaardelijk. Bevoorschotting van ziekenhuizen was
door de late contractering en facturering een voor
ziekenhuizen belangrijk vraagstuk. Zorgverzekeraars
namen hierin hun verantwoordelijkheden en hebben
ruimschoots bevoorschot. Het nieuwe declaratie-
systeem van de ziekenhuizen heeft ook de nodige
effecten richting de verzekerden. Onduidelijke nota’s
die in relatie tot het eigen risico van de klant, veel
vragen opriepen. In 2013 zal dit voor de zorgver-
zekeraars en dus ook voor Zorg en Zekerheid een
belangrijk aandachtspunt worden op het gebied van de
materiële controle, maar ook de informatieverschaffing
richting de klant. In het kader van het convenant zijn we
in de regio aan de slag gegaan met de uitwerking van
de paragraaf rond kwaliteit, taakverdeling en
concentratie van functies. Met de drie Leidse
ziekenhuizen wordt gewerkt aan een ziekenhuisplan
voor de regio.
De farmaciemarkt kende in 2012 een verdere
liberalisering. In 2012 werden de prestaties, voorheen
genoemd de receptregelvergoeding, vrij gegeven.
Vrije tarieven voor geneesmiddelen en prestaties van
de apothekers leidde tot intensieve onderhandelingen
met alle soorten aanbieders uit de bedrijfskolom van
de farmacie. Van individuele apotheker tot groothandel,
van ketenapothekers tot fabrikanten kwamen langs
voor een contract. De tarieven van vooral generieke
geneesmiddelen kwamen verder onder druk. Ook op
het gebied van de prestatievergoeding was er
marge-druk. Voor het eerst sinds jaren was er sprake in
teruggang van het aantal apotheken, terwijl het aantal
daarvoor jarenlang was uitgebreid. Zorg en Zekerheid
heeft in 2012 goede resultaten behaald bij farmacie.
Voor een belangrijk deel doordat het beleid gericht is op
kwaliteit en doelmatigheid en volgend voor wat betreft
de prijs. Samen met huisartsen en apothekers werd het
Geïntegreerde Kwaliteitszorg Farmaciebeleid
afgesproken waarbij aanbieders afspraken met elkaar
maken die meer gericht zijn op doelmatigheid en
kwaliteit. De markt van de mondzorg was in het begin
van 2012 hectisch en voor de klant moeilijk te
doorgronden. Door het loslaten van de maximum
tarieven en het veranderen van de prestatieomschrijving
werden prijzen onvergelijkbaar maar naar wat later ook
bij onderzoek bleek, feitelijk te hoog van omvang. Veel
klanten bij andere zorgverzekeraars kregen te maken
met bijbetalingen, omdat in de polisvoorwaarden van
de zorgverzekeraars maximumvergoedingen waren
afgesproken. Bij Zorg en Zekerheid hoefde de klant niet
extra bij te betalen en waren de polisvoorwaarden
helder. In de zomer werd de minister door de kamer
gedwongen de liberalisering in de mondzorg stop te
zetten.
Belangrijk aandachtsgebied voor de afgelopen jaren en
dus ook voor 2012 was de verdere versterking van de
eerstelijnszorg. In het overleg met de ziekenhuizen en
GGZ, maar vooral ook bij de huisartsen staat dit hoog
op de agenda. In 2012 hebben we fors geïnvesteerd in
de geïntegreerde eerstelijnszorg. Binnen de organisatie
is geld vrijgemaakt om de benodigde spiegelinformatie
voor een nadere analyse van verschuiving van tweede
naar eerste lijn te kunnen maken.
In 2012 werd in de GGZ in navolging van de
ziekenhuissector een convenant afgesloten tussen
partijen waarbij macro-beheersing tot een maximum
van 2,5% werd afgesproken, evenals de invoering van
prestatiebekostiging.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...28
Powered by FlippingBook