11
Bij de AWBZ was er in de eerste helft van het jaar veel
aandacht en voorbereiding voor de invoering van de
AWBZ voor eigen verzekerden (UAZ). De opheffing van
de zorgkantoren zou hiermee per 2013 een feit zijn.
De staatssecretaris, onder druk van financiën, trok het
plan in, evenals de overgang van de verstrekkingen
begeleiding en opvang naar de gemeenten. Deze laatsten
worden mogelijk in een latere fase overgeheveld.
Wat wel plaatsvond was de overheveling van Geriatrische
Revalidatie naar de Zorgverzekeringswet. Landelijk,
maar ook bij Zorg en Zekerheid, is ontzettend veel tijd en
energie gestoken in de voorbereiding van de overheveling
naar UAZ.
Interne Organisatie
2012 stond voor een belangrijk deel in het teken van de
aanpassing van de organisatiekosten. Een doelstelling
die was geformuleerd in het Businessplan 2011-2013.
Een ontwikkeling die ook bij andere zorgverzekeraars in
de markt zichtbaar is. De aanvankelijke doelstelling was
om ook de AWBZ, vanwege het vervallen van de
zorgkantoren, te betrekken bij deze organisatiekosten.
Toen in het voorjaar bleek dat de Uitvoering AWBZ door
zorgverzekeraars geen doorgang vond, is dit onderdeel
vervallen. Op het gebied van de Zorgverzekeringswet en
de Aanvullende Verzekering zijn na goedkeuring door de
Ondernemingsraad de plannen in 2012 verder
uitgewerkt. Eind 2012 werd met de vakbonden een
Sociaal Plan afgesloten. In het eerste kwartaal van 2013
zijn ruim 20 formatieplaatsen komen te vervallen. Eind
maart hebben wij afscheid moeten nemen van een
groep zeer gewaardeerde collega’s.
In 2012 is door de divisie Commercie hard gewerkt aan
de verbetering van de positionering en aan de
marktbenadering 2012/2013 van Zorg en Zekerheid.
Naast het reeds jarenlange goede behoud van
verzekerden werd in de campagne een scherpere
benadering aan de wervingskant gekozen. Met een
intensieve marktbenadering van de gebieden
Haarlemmermeer en Noordoost Haaglanden en een
intensievere benadering via vergelijkingssites werd de
campagne succesvol afgerond. In 2012 is veel aandacht
besteed aan de gedeeltelijke uitrol van het
informatieplan.
ICT-projecten op het gebied van de zorgverzekeringswet
en AWBZ werden afgerond of zijn eind 2012 in gang
gezet. De AWBZ brede Zorgregistratie werd
overgeheveld van AZR-live naar het systeem van DSW
evenals het PGB-systeem. In het vierde kwartaal is
gestart met de bouw van het internetproduct ‘digitaal
zaken doen’ waarin de aanmeldingen van verzekerden,
het digitaal declareren plaatsvindt en het inzicht in de
declaratiekosten wordt weergegeven. Veel tijd en
aandacht werd besteed aan de implementatie van
Solvency II. Centraal in 2012 stond de uitvoering van de
ORSA, het Own Risk en Solvency Assessment, die eind
2012 werd opgeleverd en bij de DNB werd ingediend.
De medewerkerstevredenheid werd in 2012 opnieuw
gemeten en dit leidde tot een prachtig cijfer van 7,9
waarmee de organisatie heel tevreden is. Het
ziekteverzuim daalde tot het historisch lage cijfer van
2,2%. Dit ging gepaard met een forse verlaging van de
meldingsfrequentie van 2,2 naar 1,09.
Zorg en Zekerheid handelt voor haar twee
rechtspersonen conform de uitgangspunten van de op
enig moment geldende normen en gedragsregels. Voor
2012 betrof dit de ZN Gedragscode Goed
Zorgverzekeraarschap, de Gedragscode Verwerking
Persoonsgegevens Zorgverzekeraars inclusief de bijlage
protocol materiële controle en de code Governance
Principes Zorgverzekeraars.
Zorg en Zekerheid onderschrijft volledig de principes uit
deze Governance Code en past deze toe en heeft
hiervoor haar reglementen aangepast. In 2012 is het
reglement van de Audit, Compliance & Risk commissie
(ACRC) aangepast. Op het gebied van
risicomanagement zijn de strategische risico’s in het
voor- en najaar herijkt. Waarbij in het najaar de
strategische risico’s opnieuw zijn geprioriteerd op basis
van een nieuwe schaalverdeling voor kans en impact.