Jaarbericht 2013 - page 4

4
“Zorg en Zekerheid, de klant zegt het”. Onder deze titel
heeft de organisatie in 2013 het nieuwe businessplan
voor de komende jaren uitgebracht. In het gesprek met
de klant willen we ons productaanbod en onze dienst-
verlening verder ontwikkelen. Als de zorgverzekeraar
die open, persoonlijk en dichtbij handelt, zodat meer
klanten ons bij niet-klanten aanbevelen. Het jaar 2013
is een intensief jaar voor Zorg en Zekerheid geweest.
Een ingrijpende reorganisatie vond plaats waarbij
afscheid werd genomen van een aantal collega’s met
lange dienstverbanden. Dit in een periode waarbij het
perspectief op een nieuwe baan voor hen gering is.
Veel interne projecten werden opgeleverd waaronder
het voor Zorg en Zekerheid belangrijke internetproject
Digitaal Zaken doen.
Zorg en Zekerheid realiseerde opnieuw een mooie stij-
ging van het verzekerdenaantal en behaalde een goed
financieel resultaat. De Nederlandse gezondheidszorg
was volop in beweging en kende opnieuw een groot
aantal veranderingen, maar liet tegelijkertijd ook de
eerste tekenen van afname van de stijging van de
kosten in de Zorgverzekeringswet zien. 2013 was
opnieuw het jaar van een voorbereiding van een grote
verandering in de AWBZ. Na eerdere mislukte pogingen
op dit terrein, werd door het kabinet, onder aanvoering
van staatssecretaris Van Rijn, een omvangrijk plan
gepresenteerd. Overheveling van de Jeugdzorg, Bege-
leiding en Dagactiviteiten naar gemeenten en de over-
heveling van wijkverpleging en verzorging en langdurige
GGZ naar de Zorgverzekeringswet. Een nieuwe AWBZ,
genaamd de WLZ (Wet Langdurige Zorg), waarin opge-
nomen de intramurale verpleging en intramurale zorg
voor verstandelijk gehandicapten, moet op 1 januari
2015 zijn ingevoerd. Op het moment van schrijven van
dit jaarbericht heeft de Eerste Kamer de overheveling
van de Jeugdzorg goedgekeurd en staat de overheve-
ling van de andere terreinen onder grote tijdsdruk.
De Nederlandse economie bevond zich net als de
meeste Europese landen nog steeds in een recessie,
met een oplopende werkloosheid, een te groot over-
heidstekort en achterblijvende consumptie en investe-
ringen door burgers en bedrijfsleven. Een grote
bezuinigingsoperatie, waaronder voor een belangrijk
deel in de gezondheidszorg, werd door het nieuwe
kabinet doorgevoerd, ondersteund door diverse andere
politieke partijen met diverse akkoorden.
De crisis was ook merkbaar in het betalingsgedrag van
de verzekerde. Een toename van het aantal wanbeta-
lers bij de nominale premie en een toename van de
inningsproblematiek bij het eigen risico, door de grote
stijging van het eigen risico in 2013 met € 130,- naar
€ 350,- per verzekerde vanaf 18 jaar, was merkbaar.
De administratieve afwikkeling en het zeer beperkte
inzicht in de nota’s van ziekenhuiszorg leidde in de
Tweede Kamer en bij de verzekerden tot veel vragen
en onbegrip. De minister zegde de kamer toe per 1 juli
2014 met een duidelijke ziekenhuisnota te komen.
Ook bij Zorg en Zekerheid leidde de verhoging van het
eigen risico en de onduidelijke zorgnota’s tot een grote
toename van het telefoonverkeer. Het thema fraude
kwam in 2013 regelmatig terug in de media en in de
Kamer. Bij de AWBZ betrof dat met name het terrein
van de PGB-zorg en in de Zorgverzekeringswet gerela-
teerd aan de ziekenhuisnota’s. Bij Zorg en Zekerheid
Verslag Raad van Bestuur 2013
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...34
Powered by FlippingBook