Jaarbericht 2013 - page 11

11
proberen wij een betere zorgkostenpositie te bewerk-
stelligen die ook voor de zorgaanbieder aantrekkelijk is.
Dit heeft de laatste jaren geresulteerd in betere zorg-
kosten dan landelijk gemiddeld.
De combinatie van prijs, kwaliteit en doelmatigheid
hebben we in een aantal contracten in samenhang
gecontracteerd, zoals het geïntegreerd Farmacie kosten
beleid met huisartsen en apothekers. Zorg en Zekerheid
conformeert zich aan de landelijk afgesloten convenanten
voor ziekenhuiszorg, GGZ en eerstelijn. Daarnaast volgt
zij het landelijk afgesproken kwaliteitsbeleid binnen
Zorgverzekeraars Nederland waarbij veldnormen voor
behandelingen worden ontwikkeld. De ziekenhuismarkt
was gedurende het hele jaar onrustig. In het begin van
2013 was daar de onzekerheid over de jaarrekeningen
vanwege enerzijds de geringe declaratieomvang over
2012 en de vele interpretatieverschillen over de toepas-
sing van de DOT’s en de afrekening van het transitie-
fonds. Uiteindelijk leidde dat tot veel opmerkingen,
beperkingen van accountants bij ziekenhuizen op het
gebied van de rechtmatigheid van de kosten. In het
voorjaar startte de onderhandelingen over contractjaar
2014 in verband met de vervroeging van de contracte-
ring voor 19 november. Enkele grote zorgverzekeraars
gingen er met een gestrekt been in door in de eerste
onderhandelingen met ziekenhuizen en GGZ-aanbieders
met kortingen van 10 tot 20% te komen. Dit leidde tot
veel onrust in de markt en bij Zorg en Zekerheid tot een
ingelaste pauze in de contractering om ons te beraden
over de in te nemen positie. Uiteindelijk is de realiteit in
de markt teruggekeerd en konden wij, weliswaar met
enige vertraging, bij sommige ziekenhuizen begin 2014
tot goede afronding van onze contracten met onze
aanbieders komen. Voor de nieuwe contractronde 2015
is te hopen op een meer realistische aanpak van begin
af aan, wat de rust en het imago voor zorgverzekeraars
ten goede komt. Eind 2013, begin 2014 startten lande-
lijk en regionaal de eerste discussies over concentratie
en spreiding van zorg. Een belangrijk onderdeel hierin
zijn de plannen op het gebied van de spoedzorg.
Vergelijkbaar met de eerste discussies over de kwaliteits-
normen laait de discussie over spoedzorg op dit
moment behoorlijk op. Zowel de koepel voor zieken-
huizen als van zorgverzekeraars vinden dat op dit
gebied stappen moeten worden gezet en hadden
dit ook opgenomen in het landelijke convenant.
Bij de uitwerking zullen partijen gezamenlijk moeten
optrekken en daar waar in gebieden, veelal grotere
steden, een overcapaciteit aan spoedzorg is, beleid
moeten maken en maatregelen moeten treffen.
De sector van de GGZ was in 2013 volop in beweging
en ook buitengewoon onrustig. 2013 was het eerste
jaar uit een nieuw convenant dat voor deze sector in
2012 werd gesloten. De contractering 2013 liep nog tot
ver in 2013 door, toen alweer de eerste onderhande-
lingen startte over 2014. In de markt werd vergelijkbaar
met de ziekenhuismarkt door sommige zorgverzekeraars
extreme kortingen geëist, wat ook hier tot veel ophef
leidde. De contractering 2014 liep hierdoor landelijk,
maar ook bij Zorg en Zekerheid vertraging op.
Een belangrijk maar ook complicerende factor in het
onderhandelingsproces voor de contracten 2014 is de
invoering van de basis GGZ. Een grote operatie voor de
sector met veel veranderingen voor de klant, maar met
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,...34
Powered by FlippingBook