Jaarbericht 2013 - page 12

12
name voor de aanbieders, door de grote verplaatsing
van intramuraal naar extramuraal en van gespeciali-
seerde GGZ naar Basis GGZ. Ook de POH GGZ-functie
bij de huisarts zal in 2014 verder moeten worden
ontwikkeld en gecontracteerd. De AWBZ inkoop 2014
stond natuurlijk voor een belangrijk deel in het teken
van de voorbereiding op de grote overhevelingen die
per 2015 moeten plaatsvinden. Zowel landelijk, maar
vooral bij ons als regionale speler en zorgkantoor, is
veel energie gestoken in de voorbereiding. Die, hopen
wij, zeker door moet gaan voor de overheveling van de
wijkverpleging en persoonlijke verzorging naar de Zvw
en voor de onderdelen Begeleiding en Dagbesteding
naar de WMO-gemeenten. De overheveling van wijk-
verpleging en persoonlijke verzorging naar de Zvw is
voor de klant een goede zaak, omdat het gehele zorg-
proces, zonder knip en met behoud van een verzekerd
recht, uit een verzekering kan worden aangeboden.
De overheveling staat onder grote tijdsdruk en zal daar-
door met een aantal overgangsmaatregelen moeten
worden ingevuld. De overheveling van de langdurige
GGZ en de vorming van de WLZ moet naar de mening
van zorgverzekeraars worden uitgesteld, omdat onvol-
doende is uitgekristalliseerd wat de consequenties zijn.
Daardoor is invoering per 1 januari 2015 niet verstandig.
Zorg en Zekerheid opteert voor de uitvoering van de
WLZ, omdat wij van mening zijn dat wij als regionale
zorgverzekeraar geschikt zijn om deze rol in samen-
werking met gemeenten het best te kunnen invullen.
Het besluit voor de overheveling van de Jeugdzorg naar
de gemeenten is recent genomen en heeft grote
impact voor deze sector. Zorg en Zekerheid heeft zich
bereid verklaard naar gemeenten, deze overheveling te
willen begeleiden. Met alle grote gemeenten zijn wij in
gesprek en met een aantal hebben wij reeds conve-
nanten afgesloten om de overhevelingen te begeleiden
en de toekomstige samenwerking in de regio te
versterken.
Interne Organisatie
Een belangrijk onderdeel in 2013, evenals in 2012, was
de uitvoering van het Traject Organisatiekosten. In de
eerste maanden van 2013 zijn extra gespreksrondes
met de Ondernemingsraad ingelast om tot een zorg-
vuldig en weloverwogen proces en advies te komen
van de Ondernemingsraad. Dit leidde tot een positief
advies van de Ondernemingsraad en een instemming
voor het onderdeel flexibilisering van de winkelmede-
werker functie.
Per 1 april zijn medewerkers boventallig verklaard en
konden zij een beroep doen op de begeleiding van werk
naar werk als onderdeel van het eerder afgesloten
Sociaal Plan. Voor veel collega’s betekende dit een pijn-
lijk afscheid. Het jaar 2013 stond voor een ander deel in
het teken van de voorbereiding op de overhevelingen
van de AWBZ. Veel overleg vond plaats met externe
stakeholders als gemeenten, aanbieders en binnen de
koepel ZN, maar ook intern met diverse werkgroepen.
Op het gebied van de AWBZ implementeerden wij de
overgang van de systemen AZR en PGB naar DSW.
De mogelijkheden voor de klant om digitaal zaken te
doen met Zorg en Zekerheid verruimden we door de
introductie van MijnZZ en de Online Verzekeringswinkel.
1...,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,...34
Powered by FlippingBook